De dag na de storm: Interpolis klaar voor 'tweede golf' claims
Dat de telefoon bij de verzekeraar in Tilburg nog steeds roodgloeiend staat, vindt manager schadeservice Martin Kroos niet zo gek. De dag na een grote storm is er volgens hem altijd sprake van een ‘tweede golf’ van schademeldingen. Er zijn altijd veel mensen die pas later de schade vaststellen, aangevuld met bellers die een dag eerder niet voorbij de lange wachtlijst kwamen.
Schadebedrag
Het Verbond van Verzekeraars kwam donderdag al met een schadebedrag van zeker vijftig miljoen euro. Om deze raming vrijdagochtend al bij te stellen tot negentig miljoen euro. Het gaat dan volgens het verbond alleen nog maar om de schade aan woonhuizen en auto's. Interpolis kan pas volgende week een raming geven van het totale schadebedrag. Wel is er zicht op de agrarische schade. Ongeveer 1200 klanten, vooral uit de land- en tuinbouw, zijn getroffen voor een bedrag van ongeveer twintig miljoen euro. In veel gevallen gaat het om schade aan kassen waarbij soms honderden kapotte ruiten sneuvelden en op de gewassen terechtkwamen. De zwaarstgetroffen bedrijven liggen volgens brancheorganisatie LTO Glaskracht verspreid over heel Nederland.
8500 schademeldingen
Op een normale donderdag verwerkt Interpolis zo’n 860 claimtelefoontjes. "Donderdag waren dat er 8500", vertelt Kroos. Door de enorme drukte was de wachttijd vijftien tot twintig minuten, maar op het hoogtepunt zelfs 37 minuten. Bovenop het aantal bellers kwamen ook nog 4500 schademeldingen online binnen. Vrijdag gaf ongeveer hetzelfde beeld met 8000 telefonische schademeldingen. Het aantal mensen dat zich een dag na de storm online meldde, is nog niet bekend maar zal vermoedelijk niet veel afwijken van donderdag, verwacht Interpolis. "De teller staat nu in totaal op ruim 20.000 schademeldingen en de teller loopt nog", aldus Interpolis.