Actiecomité ‘Goederentrein Nee’ wil geen Groningse toestanden in Brabant
Waelkens is lid van het actiecomité Goederentrein Nee. “Met 40.000 handtekeningen komt het onderwerp op de agenda.” Waelkens doelt op de uitbreiding van het spoor op het traject Meteren-Boxtel en omgekeerd.
Bocht bij Meteren
Vanaf 2026 is het de bedoeling dat er per etmaal ongeveer 70 goederentreinen en ruim 430 passagierstreinen gaan rijden. Om de toename van het spoorverkeer aan te kunnen, wordt bij Meteren een bocht naar het zuiden aangelegd. Op die manier zou ook de Brabantroute vanuit Rotterdam via Breda en Tilburg naar Eindhoven worden ontlast.
“Nu passeren dagelijks zo’n 25 goederentreinen”, zegt Josefien Fleuren. “Straks denderen er per uur zo’n vier goederentreinen voorbij.” Ook Annemarie Bon is de treinen liever kwijt dan rijk. “Ik heb last van de trillingen. Ik kan er niet van slapen en mijn huis, een rijksmonument, is nu al aan het scheuren door de trillingen die de goederentreinen veroorzaken.”
Ontlasten Brabantroute
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) van spoor vindt dat de uitbreiding van de spoorlijn tussen Meteren en Boxtel nodig is om het goederenvervoer over de Brabantroute door onder meer Eindhoven en Tilburg en te ontlasten.
Dat zei ze woensdagmiddag tijdens een overleg in de Tweede Kamer. In de Kamer zijn er zorgen over de overlast die het goederenvervoer over de spoorlijn tussen Meteren en Boxtel gaat veroorzaken. Volgens staatssecretaris Van Veldhoven moeten echter ook de risico’s van het goederenvervoer over de Brabantroute verminderd worden.