Onderbroekenverkoper Thom (18) staat in de finale van het NK-pitchen: ‘Ik houd geen verkooppraatje’
“Het belangrijkste is dat je een goed verhaal hebt en dat je dat kan overbrengen”, vertelt Thom. En dat betekent nadrukkelijk niet dat je mensen zo snel mogelijk iets probeert aan te smeren. Thom: “Het eerste wat onze coach tegen ons zei: je bent geen verkooppraatje aan het houden. Het moet het begin zijn van een lang gesprek.”
Stap één: kweek interesse
“Dragen jullie een onderbroek? En wie wil bijdragen aan een betere wereld?” Met die twee vragen opent Thom zijn pitch. “Vervolgens vraag ik: stel je dat je die twee dingen kan combineren?" De interesse van het publiek is als het goed is dan gewekt. “Vervolgens vertel ik mijn verhaal.”
Dat verhaal begon twee jaar geleden toen hij samen met Spijk Geene (nu 19) Boxrs4ALL oprichtte. Met het bedrijf hebben de twee een hoog doel: “Iedereen op de wereld voorzien van een onderbroek.” Want, zo vertelt Thom, er zijn nog zo’n honderd miljoen mensen op deze wereld die er graag een zouden willen dragen, maar die dat zich niet kunnen veroorloven. “Voor elke onderbroek die wij verkopen, gaat er ook één naar Tanzania in Afrika.”
LEES OOK: Voor iedere onderbroek die je koopt bij deze jonge ondernemers, gaat er eentje naar Tanzania
Jong maar ervaren
Thom mag dan pas achttien jaar oud zijn, onervaren is hij allerminst. Inmiddels heeft hij zijn pitch voor het NK zo’n vijftig keer geoefend. En ook onder druk heeft hij vaak genoeg moeten presteren. “De spannendste pitch die ik ooit moest doen was toen ik zestien was. Bij de Europese Commissie in Straatsburg. De andere deelnemers waren allemaal in de twintig en in pak. Toen dacht ik wel: wat gebeurt hier?” Thom won. "Toen heb ik ook wel geleerd dat het niet per se gaat om hoe je er uitziet, maar dat je een goed verhaal moet hebben."
Of zijn verhaal ook goed genoeg is voor de titel op het NK, durft hij niet te zeggen. “We hebben de andere pitches niet gehoord.” Maar stiekem is de titel ook niet het hoogste doel. “We kunnen voor vierhonderd mensen ons verhaal houden. Als tien procent daarvan een onderbroek koopt, dan kunnen wij ook weer een heleboel onderbroeken aan de mensen in Tanzania geven."