‘Team Brabant’ als karavaan naar Marokko voor ‘grootste rally ná Dakar’
De Brabantse deelnemers vertrokken bij deelnemer Aart Schoones, die met zijn truck al eerder in zowel Dakar als Marokko actief is geweest. Hij kan dus als geen ander de overeenkomsten én de verschillen tussen beide rally’s benoemen.
‘Etappes even zwaar als Dakar’
“De overeenkomst is de zwaarte en variatie van de etappes. Die zijn vergelijkbaar met Dakar. Maar het grote voordeel van Marokko is dat je van bivak naar bivak rijdt. Je finisht en je bent gelijk in het bivak. Dus heb je meer tijd om te sleutelen en uit te rusten. Geen grote verplaatsingen dus van bivak naar start- of finishplaats. Dat is hier het grote voordeel.”
Maar er zijn meer verschillen tussen het rijden in Zuid-Amerika en Noord-Afrika. Schoones: “In Zuid-Amerika heb je facilitair veel meer dingen. De logistiek en het wegennet is daar veel beter. In Afrika rij je toch soms 1000 kilometer waar je helemaal niks hebt. Geen garage en geen tankstation. Dat trekt me toch wel meer.”
Een flinke operatie
Maar om er te komen moet het materiaal dus wel eerst naar Marokko toe. In een stoet is ‘team Brabant’ onderweg. Eerst naar Zuid-Spanje en vandaar met de boot de overtocht naar Marokko. Een flinke operatie.
‘Uniek dat we samen gaan’
Vick Versteijnen uit Gilze: “We gaan Europa uit, dus alles moest op papier wat we nu gaan uitvoeren en later weer Europa gaan invoeren. Maar alles is nu geregeld en gepakt. Reserve-onderdelen, compressoren, lasapparaten, assistentie-trucks staan klaar, met de racetrucks op de aanhangwagens. Dus uniek dat we nu samen die kant op gaan.”
De Morocco Desert Challenge start op 14 april in Plage Blanche. Op 22 april is, na 2403 rally-kilometers, de finish in het Noord-Marokkaanse Oujda.