Schippers van Maasveren komen er maar niet uit met bestuur, dus liggen de pontjes weer stil
Inzet van het conflict is een door de FNV geëiste loonsverhoging voor de schippers en betere arbeidsomstandigheden. Volgens de vakbond zit de overkoepelende stichting al financieel ruim is zijn jasje. Met een tariefverhoging van vijf cent per kaartje, kunnen ook de schippers een beter salaris krijgen, denkt Cees Bos, bestuurder van FNV Havens. "Al acht jaar hebben deze schippers hetzelfde loon. Ze lopen op een houtje te bijten
Faillissement
Maar de stichting vindt dat de schippers er de afgelopen jaren al genoeg op vooruit zijn gegaan. "Als we de eisen van de vakbond inwilligen, stevenen we af op een faillissement. Dat is niet realistisch. We hebben zelf een laatste bod neergelegd, een fors bod. Maar daar heeft de vakbond niet mee ingestemd", zegt Van den Akker. Volgens de directeur is er nu geen ruimte te vinden voor onderhandelingen.
En dus liggen de gesprekken stil en de veerponten evengoed. Voor scholieren maken de schippers wel een uitzondering. De veerpont vaart voor hen om 7.30 en 8.30 uur en om 15.00, 16.00 en 17.00 uur.
LEES OOK: Schippers van Maasveren breiden hun stakingen verder uit: 'Het is nu de dood of de gladiolen'
Conflict
Het is niet de eerste keer dat de schippers een conflict met hun werkgever hebben over een beter salaris en gunstigere arbeidsomstandigheden. Zo'n tien jaar geleden duurden de acties ruim twee weken.