Buschauffeurs staken maandag weer, nu voor onbepaalde tijd: 'De werkgevers doen niks'
De reden is een al langer lopend conflict met de werkgevers in het streekvervoer over werkdruk en lonen. De chauffeurs eisen al lange tijd betere cao-afspraken. Maar tot nu toe is het nog niet gelukt om tot een overeenkomst te komen. Vorige maand nog hielden chauffeurs een grote stakingsactie.
"We vinden het heel vervelend voor de reizigers, maar we zijn vastberaden", zegt Sooi van Weegberg, FNV-woordvoerder van de buschauffeurs in het streekvervoer in Brabant. Volgens Van Weegberg zijn de klachten nog steeds hetzelfde als bij eerdere stakingen: werkdruk. "Er moet lucht in de roosters. We hebben nu diensten waardoor we vier uur achter elkaar achter het stuur zitten zonder pauze. Dat is niet goed voor de chauffeurs, maar ook niet voor de veiligheid van passagiers en verkeer."
Niet serieus genomen
FNV zei bij stakingen vorige maand nog dat het vond dat de chauffeurs niet serieus genomen werden in onderhandelingen met busmaatschappijen. Toen werd al gedreigd met nieuwe acties. Maar dat er door FNV nu is besloten om voor onbepaalde tijd te gaan staken is een duidelijke boodschap aan de werkgevers. Van Weegberg: "De werkgevers willen niks. Ze hebben nu al ruim drie weken niks van zich laten horen. We hopen dat ze nu eindelijk de handen ineenslaan en dit probleem oplossen."
Arriva
De Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV), die de onderhandelingen doet namens de grote vervoerders zegt verrast te zijn door de aangekondigde staking. "‘De vakbonden hebben bemiddelaars verzocht om de impasse te doorbreken, die zijn ook aangesteld. De bemiddelaars zijn nog niet concreet gestart en vier dagen later kondigen de bonden nieuwe stakingen aan. Nu zelfs voor onbepaalde tijd. Dit zal ongelooflijk veel reizigers duperen en het is echt onnodig", zegt voorzitter Fred Kagie. Kagie noemt de huidige eisen van de chauffeurs bovendien niet haalbaar.
Vooral afhankelijke reizigers de dupe
Volgens reizigersvereniging Rover en ouderbond ANBO zijn vooral studenten, ouderen en chronisch zieken de dupe van de stakingen. Zij zijn immers afhankelijk van het openbaar vervoer. Rover heeft wel begrip voor het doel, betere werkomstandigheden en bijvoorbeeld plaspauzes, maar vindt deze stakingen voor onbepaalde tijd veel te ver gaan.
De bemiddelaars zijn net aangesteld en moeten volgens Rover eerst de kans krijgen om naar een oplossing te zoeken. De organisatie geeft wel aan mee te willen denken over ludieke acties die 'zowel de werkenden als de niet-werkenden niet in de weg zitten'.
Het leek goed te komen
In januari leek het er nog even op dat de werknemers en werkgevers er samen uit zouden komen. Maar nadat onderhandelaars een akkoord hadden, wezen FNV-leden een bod voor loonsverhoging van 8,3% voor drie jaar en maatregelen voor het verlagen van de werkdruk af.
Wat de stakingen betekenen voor reizigers is nog onduidelijk. "Zodra we meer informatie hebben, zullen we reizigers informeren", zegt een woordvoerder van Arriva.