Vrije tijd in 2050: veel meer digitaal maar dan wel samen met je vrienden
De vrijetijdssector is goed voor een omzet van 5,3 miljard euro en maar liefst tien procent van de Brabantse werkgelegenheid. Maar kan Brabant nog wel uitbreiden met ‘analoge’ ervaringen zoals de Efteling of de Beekse Bergen of wordt het allemaal steeds meer digitaal. Merlijn Passier zocht het uit in het Omroep Brabant-programma Brabant 2050 en ging bij Peter van Aalst, opleidingsmanager van de Academy for Leisure, op bezoek.
‘Hoeft niet allemaal geld te kosten’
Omdat het onvermijdelijk lijkt dat je meer vrije tijd zal gaan hebben toekomst, is het ook belangrijk om deze tijd goed te besteden. “Omdat je je binnen een paar weken al zal gaan vervelen met die extra vrije tijd, is het belangrijk dat mensen meedenken over wat jij dan met je tijd kan gaan doen. Dat kan op veel verschillende manieren, afhankelijk van hoeveel geld je te besteden hebt, variërend van wijkactiviteiten tot festivals”, aldus Van Aalst. “Zo kan je ook actief worden als vrijwilliger. Het hoeft niet allemaal veel geld te kosten.”
Wat wel een steeds belangrijkere rol begint te spelen in de vrijetijdseconomie is zingeving. “Eerst had je vooral de experience-economie, dat mensen juist ervaringen wilden meemaken. Nu moet het ook transformative zijn, dat betekent dat ze ook iets willen veranderen aan zichzelf. Dat heeft vooral te maken met die zingeving. Je kan je voorstellen dat mensen niet alleen meer naar een festival gaan voor een dag, maar ze gaan meer naar een evenement georganiseerd om een thema, zoals yoga of meditatie bijvoorbeeld.”
‘Je ziet het verschil misschien niet eens’
En dat bezoeken kan ook allemaal digitaal zijn. Een probleem met virtuele werkelijkheden nu is volgens van Aalst dat je het moeilijk met anderen kan delen. “Dat je het vooral in je eentje meemaakt is een groot probleem bij VR. Het is een behoefte van mensen om dingen samen mee te maken. Dat zie je ook al bij gamen, bij online gamen zijn gemeenschappen wereldwijd samen aan het spelen. Dat is toch anders als je in je eentje aan het gamen bent achter je apparaatje. Die behoefte om samen dingen mee te maken, die blijft altijd.”
Ook mengvormen met de digitale wereld zijn mogelijk. “Je kan ook een Ziggo Dome vullen met mensen waarbij je met zijn allen naar een artiest kijkt die misschien wel al dertig jaar dood is. Ik heb ook liever de echte artiest, aan de andere kant, als je helemaal achteraan zit zie je het misschien niet eens”, merkt Van Aalst op.
Digitale dierentuin
Hoe de kinderen van nu in 2050 omgaan met vrije tijd is enigszins koffiedik dijken, ook voor een deskundige als Peter van Aalst. “Misschien zitten ze wel de hele dag op met een VR-bril op wereldreizen te maken. Wie weet. Als je je hele leven al gewend bent aan de digitale wereld, is het niet zo raar als het voor de ouderen van nu is.”
Wil je meer weten over hoe Brabant in de toekomst omgaat met vrije tijd en entertainment? Kijk dan naar Brabant 2050 waarin presentator Merlijn Passier onderzoekt hoe de wereld eruit ziet in 2050.
Brabant 2050 is vanaf 17 juni 10 weken lang iedere zondag te zien op Omroep Brabant televisie. De uitzendingen vind je ook op omroepbrabant.nl/uitzendinggemist. Alles over de afleveringen is terug te lezen op omroepbrabant.nl/brabant2050.