Doodgaan als een beroemdheid: luguber of extreem tijdverdrijf?
Het kunstproject was te bewonderden op de Conference for the Curious van VPRO Medialab in Eindhoven. Presentator Merlijn Passier nam de proef op de som in het Omroep Brabant-programma Brabant 2050 en sprak met de makers.
‘Lichamelijke beleving’
Mark Meeuwenoord van Polymorf ziet de Famous Deaths-installatie als een nieuwe manier van verhalen vertellen. “Wij zijn vooral geïnteresseerd in een totale lichamelijke beleving van zo’n verhaal. Je gaat horizontaal een mortuariumvriezer in. Dat is al een lichamelijke beleving.”
Je wordt in een soort van vriezer geschoven en dan gaat de deur dicht. “Dan lig je daar, helemaal alleen in het pikkedonker, en dat gaat het verhaal zich ontsluiten door geluid en geur. Dan is geur een versterking om het verhaal op een lichamelijke manier bij je binnen te brengen.”
‘Heel heftig’
Merlijn Passier vond het luguber klinken maar ging de vriezer in en ervoer de laatste minuten van zangeres Whitney Houston. “Ik vond het heel erg heftig. Het was een claustrofobisch avontuur waarbij ik het geluid heel intensief beleefde en ik geen ander zintuig kon inzetten dan mijn neus en mijn gehoor. Ik zag niets en het was heel beklemmend en het voelde heel intiem en intens”
Passier is duidelijk aangeslagen als hij uit de vriezer komt. Maar wat heeft hij nu eigenlijk ervaren? Is een artificiële ervaring eigenlijk wel hetzelfde als een echte. “Ik heb zeker wel iets ervaren, hoewel ik ook niet echt heb ervaren hoe ze dood ging. Maar ik weet dan ook niet wat ik dan precies heb ervaren maar wel iets. Ik weet niet of ik er een waarde aan kan hangen”, aldus Merlijn.
Virtueel of echt?
Volgens Mark Meeuwenoord van Polymorf zal er de komende decennia nog veel worden nagedacht over wat iets een echte ervaring maakt. “Dat is voor de denkers. Zulke installaties zoals de Famous Deaths openen het gesprek daarover.” Merlijn vergelijkt het met de echte wereld. “Als ik met mijn kinderen aan het ganzenborden ben, is dat goud. Als ik ze leer fietsen, is dat onbetaalbaar. Als dat kunstmatig zou worden.”
“Maar ganzenborden is ook een spel”, aldus Meeuwenoord. “Je creëert een wereld met elkaar waar je gelooft dat wat je aan het doen bent ook echt is. En daar zit de magie van het spel.” Wander Eikelboom, ook van Polymorf, vult zijn collega aan. “Je zou ook virtueel kunnen ganzenborden. Dan creëer je het gevoel van samenzijn. In 2050 zouden je kinderen gewend kunnen zijn om op deze manier met elkaar te spelen.”
Wil je meer weten over hoe Brabant in de toekomst omgaat met vrije tijd en entertainment? Kijk dan naar Brabant 2050 waarin presentator Merlijn Passier onderzoekt hoe de wereld eruit ziet in 2050.
Brabant 2050 is vanaf 17 juni 10 weken lang iedere zondag te zien op Omroep Brabant televisie. De uitzendingen vind je ook op omroepbrabant.nl/uitzendinggemist. Alles over de afleveringen is terug te lezen op omroepbrabant.nl/brabant2050.