Video

Movico klaar voor vertrek naar de Tour: ‘Met 32 vrachtwagens richting Frankrijk’

4 juli 2018 om 11:03
nl
Zaterdag is het zover; dan gaat de Tour de France weer van start. En dat betekent drie weken lang hard werken voor Movico. Het bedrijf uit Deurne verzorgt bij alle etappes het decor van vertrek en aankomst van de rit. “Het is een enorme uitdaging.”
Profielfoto van Saskia Nelissen
Geschreven door

Op het terrein van Movico in Deurne is het woensdagochtend vroeg al een drukte van belang. De laatste stellages voor de Tour de France worden in vrachtwagens geladen, want vandaag vertrekt de stoet naar het eiland Île de Noirmoutier, ter hoogte van Nantes. Daar start de Tour. 

Operatie Tour de France
“Het startpodium staat hier in de loods nog opgebouwd”, vertelt Wouter Spekken, projectmanager van Operatie Tour de France. “Je ziet het, een hele grote stellage is het. Die stellage en 32 vrachtwagens gaan straks richting Frankrijk, net als 45 medewerkers van ons.”

Een enorme logistieke operatie is het dus. Maar het Deurnese bedrijf weet hoe het werkt. Het is al voor de tweeëntwintigste keer dat Movico  het decor van de start- en finishplaatsen verzorgt. 

'Hotel DAF'
“Hier staan de vrachtwagens, maar dat zijn ook onze campers. We slapen in hotel DAF, haha", zegt Spekken. "We hebben een mobiele huiskamer en onze twee koks zorgen voor genoeg eten en drinken. Alles is ruim van te voren voorbereid, iedereen is in topconditie.”

Danny van de Berg uit De Mortel is een van de vrachtwagenchauffeurs die voor Movico naar de Tour rijdt. Hij slaapt drie weken lang in zijn cabine. “Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik slaap hierin beter dan thuis”, grapt hij.  

Wachten op privacy instellingen...

“Maar ja, nu liggen we wel met twee man in de vrachtwagen, dus we hebben weinig privacy. Gelukkig lig ik met mijn zoon in de wagen. Als je met iemand ligt waar het niet mee klikt, dan duren drie weken erg lang.”

Niet voor de Tour
Je zou denken dat de chauffeurs die naar de Tour gaan gek van wielrennen zijn, maar niets is minder waar. “Ik houd er helemaal niet van, en dat is wel zo handig!”

Naar Frankrijk rijden, alles opbouwen, wachten tot de wielrenners voorbij zijn en daarna weer alles afbouwen om vervolgens te verplaatsen, veel mensen worden al moe bij de gedachte. Maar dát is juist wat Danny geweldig vindt. “Je rijdt iedere keer naar een andere locatie. Ik heb vrachtwagenbloed in mijn lijf. We komen op locaties waar je nooit zou komen met je vrachtwagen. En in die bergen is het zeker een uitdaging.”

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.