Nieuwe wegen moeten Eindhoven Airport en bedrijventerreinen in Acht beter bereikbaar maken
Die actiegroep maakte vooral bezwaar tegen de afsluiting van de Oirschotsedijk tussen Eindhoven en Oirschot. Dat betekent dat inwoners van beide gemeenten niet meer binnendoor kunnen rijden. Ze zullen straks over de veel drukkere nieuwe wegen moeten rijden. Volgens de actiegroep zien vooral oudere mensen, die bijvoorbeeld in de stad op ziekenhuisbezoek moeten, daar tegenop.
Minder goed bereikbaar voor fietsers
Bovendien zou de nieuwe wegenstructuur er volgens de actiegroep toe leiden dat Oirschot minder goed bereikbaar wordt voor fietsers.
De nieuwe wegenstructuur is nodig om de alsmaar uitdijende stroom reizigers van en naar Eindhoven Airport in goede banen te leiden. Op bedrijventerreinen in Acht staan voornamelijk distributiecentra. Die sector speelt een steeds belangrijkere rol in de economie van Zuidoost-Brabant, dat door de overheid tot mainport is verheven.
De nieuwe wegenstructuur komt er als volgt uit te zien:
- Vergroting capaciteit Anthony Fokkerweg
- Betere aansluitingen op de N2 en Flight Forum
- Een verbindingsweg westelijk langs het Beatrixkanaal tussen de A58 en Anthony Fokkerweg
- Aanleggen van een verbindingsweg tussen Goederen Distributie Centrum (GDC) Acht en de A58 via de nieuwe campus BIC
- Hoogwaardig openbaar vervoer (HOV-)verbinding op de Landsard
- Aansluiting op bedrijventerrein Westfields