'Wij doen onze stinkende best om goed voor varkens te zorgen', ZLTO over kritiek dierenactivisten
"Er is de laatste vijf jaar veel energie in gestoken om het zo goed mogelijk te krijgen voor de dieren", vertelt Scheepers. Ik weet honderd procent zeker dat de vervoerders en boeren goed voor de dieren zorgen. Afgelopen vrijdag zijn er ventilatoren en water bij de wagens neergezet en de dichte wagens werden binnen gekoeld. De ventilatie was in orde."
'Heel precies gepland'
"Acht trucks stonden in de brandende zon te wachten in de wachtrij op het terrein van het slachthuis, volgeladen met varkens. Verderop stonden er nog meer, zowel in de zon als in de schaduw", zei Margreet Steenwijk van Eyes on Animals eerder tegen Omroep Brabant. Een woordvoerder van Wakker Dier: "Het is een gangbare methode. Het mag. Dieren worden achtergelaten op een parkeerplaats zodat de vervoerder een nieuwe partij kan ophalen.
Vijf jaar geleden zijn de regels in de sector aangepast en zijn er afspraken gemaakt die alles beter moeten maken. Zo is er sindsdien een betere planning die veel centraler is opgezet, zodat vrachtwagens niet onnodig lang bij het slachthuis hoeven staan. Wanneer een transporteur zich niet aan deze afspraken houdt dan volgen er sancties. Scheepers zegt: "Er wordt op toegezien om het allerbeste er van te maken. De belading is aangepast, een paar jaar geleden zaten er meer varkens in een vrachtwagen dan vandaag de dag. En het transport wordt heel precies gepland."
Verhaal heeft twee kanten
Janus wil dat de consument en de actiegroep naar beiden kanten van het verhaal kijken. "Zolang wij allemaal vlees willen eten moeten de dieren vervoerd worden. Wij kunnen ze niet levend eten. Er wordt op toegezien om er het allerbeste van te maken voor de dieren."
Het hitteprotocol van de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) schrijft: "Bij een temperatuur boven de 35 graden vindt er geen diertransport meer plaats. Voor het bepalen van de temperatuur geldt alleen de opgave van het KNMI. Dit is te bepalen op de ‘Het Weer’ app van het KNMI. Er zijn verschillen per slachterij en proces. Het is niet mogelijk om één sectorprotocol op te stellen, aangezien de omstandigheden per slachterij anders zijn. Dit heeft mede te maken met o.a. de ligging van de slachterij; de hoeveelheid aanvoer; het diersoort. Om die reden is het aan iedere slachterij om zelf een eigen protocol op te stellen. De Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA) toetst het protocol per slachterij op de locatie. Het Nationaal plan voor veetransport bij extreme temperaturen werd in 2017 bijgesteld." Het hele document van de NVWA is hier te lezen.