Minister reageert op noodkreet over A67: langere invoegstroken worden onderzocht

1 augustus 2018 om 12:43
nl
Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat kijkt naar de mogelijkheid om langere invoegstroken en extra pechhavens aan te leggen op de A67. Dat zegt ze in antwoord op Kamervragen van Kamerleden Von Martel en Amhaouch (CDA). De vragen werden gesteld naar aanleiding van een noodkreet van acht wethouders over de onveiligheid op de weg.
Geschreven door

Onder andere wethouders van de gemeenten Asten, Deurne en Someren trokken aan de bel over de weg. Zij pleiten voor een inhaalverbod voor vrachtwagens en het invoeren van een lagere maximumsnelheid, maar ook langere invoegstroken en pechhavens. Die laatste twee maatregelen zegt de minister dus in overweging te nemen.

De A67 tussen Geldrop en Someren is voor vrachtwagenchauffeurs het gevaarlijkste stuk snelweg van Nederland. In 2017 ging het maar liefst twaalf keer mis op dat traject. Dat blijkt uit onderzoek van de Stichting Incident Meldingen Vrachtauto's (Stimva). 

Onveilige situaties door transport
Er gebeuren zoveel ongelukken met vrachtwagens omdat vanuit de haven van Rotterdam én vanuit Antwerpen via die weg naar het achterland in Duitsland wordt gereden met vracht. Ter hoogte van Veldhoven komt dat vrachtverkeer samen en daardoor ontstaan er veel problemen op de weg. Daarnaast wordt er op de rechter rijstrook gemiddeld 80 km/h gereden door vrachtwagens. Auto's op de linker rijstrook rijden 50 km/h harder en daardoor ontstaan er gevaarlijke situaties wanneer er ingehaald gaat worden. 

"Ik weet niet of er nog meer ongelukken moeten gebeuren voor er eindelijk eens actie ondernomen gaat worden", vertelt wethouder Theo Martens van Asten. "Maar als ze op korte termijn niks doen, ben ik bang dat er nog veel doden en gewonden gaan vallen."

Volgens de wethouder van Asten is de weg nu zo onveilig, dat er snel met korte termijn oplossingen gekomen moet worden. "We zijn anderhalf jaar geleden gestart met de procedure om de weg te verbreden. Dit duurt echter in het gunstigste geval vier tot vijf jaar voor er iets veranderd is." De maatregelen die de wethouders nu aandragen zouden dus de korte termijn oplossingen zijn om de weg veiliger te maken. 

Gratis oplossingen
Voor die maatregelen hoeft de minister niet met een grote zak geld naar de gemeentes toe te komen volgens Martens. "Het invoeren van een inhaalverbod en snelheidsbeperking kosten niets extra's. En ze kunnen de vluchtstroken gebruiken om de in- en uitvoegstroken langer te maken. Alleen de markering hoeft dan aangepast te worden."

Ondanks dat het zomervakantie is, en er dus weinig overlegd kan worden, is toch besloten om nu actie te ondernemen. "De directe aanleiding was dat er afgelopen maand drie dagen achter elkaar ongelukken gebeurde waarbij er ook doden zijn gevallen en de weg was lange tijd dicht. Dat was voor mij de druppel," vertelt Martens. 

In november wordt er door het kabinet een besluit genomen over de toekomst van de A67. 

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!