Video

Extreem zomerweer: bier en fris zijn niet meer aan te slepen en sommige ijsjes zijn op

7 augustus 2018 om 18:17
nl
Door het extreem warme zomerweer is de vraag naar bier, frisdrank en ijs zo groot dat de bedrijven in Brabant die dit maken alles op alles moeten zetten om genoeg te leveren. Zo moet het IJspaleis in Sprundel bij sommige ijsjes nee verkopen aan de klanten, simpelweg omdat de vraag niet is bij te benen.
Profielfoto van Raoul Cartens
Geschreven door
Raoul Cartens

Naast de 65 vaste medewerkers heeft directeur Wally Gijzen van het IJspaleis ook zo'n 25 uitzendkrachten aan de slag in zijn bedrijf. Vooral de vraag naar handijsjes is enorm. "Wat de consument makkelijk uit het handje eet, gaat het hardst".

Dubbele cijfers
Ten opzichte van de zomer van vorig jaar draait het Sprundelse familiebedrijf met dubbele cijfers. Gijzen: "Vorig jaar begon het half juli al te regenen en was het in augustus heel rustig in de ijsfabriek.  Nu is het gewoon druk. We draaien net geen drie ploegen meer in verband met de vakantietijd, maar hadden we de mensen gehad dan hadden we het zeker gedaan".

Ook bierbrouwers beleven drukke tijden. Zo is het alle hens aan dek bij de Dommelsche Bierbrouwerij van AB InBev in Dommelen, waar Dommelsch, maar soms ook Hertog Jan, Jupiler en Leffe worden gemaakt. Brouwerij-directeur Olivier Declerq: "Het is inderdaad een zeer uitzonderlijke zomer en wij zijn de weergoden zeer dankbaar. Onze lijnen blijven op volle toeren draaien om de markt te voorzien van de vraag naar ons bier." Vooral de lichtere pils en non-alcoholische bieren zijn erg gewild.

Investeren
Uit landelijke cijfers blijkt dat de bierproductie in Nederland vorig jaar met 48 procent is gestegen. "En daarom gaan we de komende jaren verder investeren in onze brouwerij om de stijgende vraag naar onze bieren te kunnen ondersteunen", aldus Declerq. 

De Coca-Cola-fabriek in Dongen heeft ook te maken met een grotere behoefte aan frisdrank door het warme weer. Woordvoerder Therese Noorlander: "Waar we normaal 6 miljoen drankjes per dag verzorgen in Nederland, is er de laatste weken sprake van zo’n 8 miljoen drankjes per dag. We zien een stevige toename van verkoop in de watercategorie, met onze merken Chaudfontaine en Smartwater en ook een sterke groei in de vraag naar ijsthee en Coca-Cola, zowel de klassieke als de suikervrije varianten."

Extra capaciteit
De frisdrankfabriek heeft extra maatregelen getroffen om de productie met tien procent te verhogen. "Zo zetten we nu dagelijks 10 tot 15 extra vrachtwagens in om onze producten te kunnen leveren bij onze klanten en we hebben waar nodig ons Europese productienetwerk ingezet voor de Nederlandse markt. Zolang de verhoogde vraag aanhoudt, investeren we met extra mankracht en capaciteit", aldus Noorlander.

"Kijkend naar de toekomst blijven we innoveren en investeren en we starten daarom ook binnenkort met het plaatsen van een extra productielijn in onze fabriek in Dongen, die begin 2019 operationeel zal zijn", zegt de woordvoerder van Coca-Cola.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.