Is jouw vlucht getroffen door de staking bij Ryanair? Hier heb je recht op
Een andere vlucht boeken
Ryanair moet zonder extra kosten een vervangende vlucht voor gedupeerde reizigers zoeken. Dit wordt in eerste instantie een andere vlucht van Ryanair, maar als dat niet lukt, kunnen ook andere maatschappijen worden ingezet. Mocht het niet lukken om een vervangende vlucht te vinden, dan zal Ryanair met een ‘vergelijkbaar en redelijk’ alternatief komen. Dat kan bijvoorbeeld een bus of treinreis zijn.
LEES OOK: Ryanair: alle vluchten vanaf Eindhoven Airport gaan gewoon door, ondanks staking
Geld terugvragen
Via de website van Ryanair kan je vragen om een volledige terugbetaling. Als een vlucht van Ryanair meer dan drie uur vertraagd is en er geen ‘geschikte alternatieve vlucht voorhanden is’, dan betaalt Ryanair het volledige bedrag van je ticket terug, zo stelt de vlieger in de eigen voorwaarden. Het is ook mogelijk om een reistegoed aan te vragen.
Recht op verzorging
Bij vertragingen op de dag zelf biedt de vlieger maaltijden en verfrissingen aan 'in redelijke verhouding tot de wachttijd'. Ook wordt er indien nodig gezorgd voor een hotelovernachting en vervoer vanaf het vliegveld naar het hotel.
Rechtszaak
In België werd donderdag een rechtszaak aangespannen door consumentenorganisatie Test-Aankoop tegen Ryanair. Dit omdat Ryanair zich zou beroepen op overmacht en reizigers niet wilde compenseren.