Video

'Geen rietje? Wat een kutleven', Willemijn belachelijk gemaakt door ober

6 september 2018 om 16:03
nl
Willemijn Peeters uit Tilburg is geschokt. Ze werd door een medewerker van een restaurant flink voor schut gezet. Op de kassabon stond namelijk bij haar bestelling: Geen rietje, wat een kutleven.
Profielfoto van Merel de Leuw
Geschreven door
Merel de Leuw

Willemijn had de opmerking op de bon zelf niet eens gezien. Haar vriendin, met wie ze op stap was geweest, wees haar er later op. Ze wil geen rietje bij haar drankje, omdat ze bewust omgaat met het milieu. “Daarom vroeg ik ook om een cocktail zónder rietje.” 

Op de bon staat bij de twee cocktails die Willemijn dronk: 'Geen rietje, wat een kutleven' en 'Geen rietje, want ik heb zo’n filmpje op Facebook gezien, echt kut man'.

“Het was heel simpel. Ik wilde gewoon geen rietje. Plastic rietjes zijn niet meer van deze tijd. En het bedrijf had zelf al maatregelen genomen. Ze zijn overgestapt naar papieren rietjes. Dus de reactie is eigenlijk een beetje raar.”

Social media
In eerste instantie wist Willemijn niet goed wat ze ermee moest. “Iemand had het op social media gezet, dus toen heb ik besloten om zelf actie te ondernemen. Want als je te kakken gezet wordt, mag je daar best op reageren.” 

Willemijn heeft zelf een bedrijf dat zich richt op het verminderen van het gebruik van plastic. En als je het wel gebruikt, hoe je daar zo goed mogelijk mee omgaat. Het rietje is een symbool geworden voor het bewust omgaan met plastic. “Het is iets heel makkelijks, wat je als consument kunt doen.”

In gesprek
RAW, het restaurant waar Willemijn wat ging drinken, heeft geprobeerd contact met Willemijn op te nemen. Maar het is nog niet gelukt om met elkaar in gesprek te gaan. “Ik ben ervan overtuigd dat we er samen uit gaan komen.” De bedrijfsleiding heeft al wel laten weten dat ze ‘not amused’ zijn over de actie van de medewerker. 

Volgens Willemijn is het niet de bedoeling dat de medewerker in kwestie ontslagen wordt. “Dat is nooit de insteek geweest. Ik zou diegene ook graag willen uitnodigen om bij ons bedrijf te komen kijken wat het probleem is. Want ik denk dat het gewoon onwetendheid is.”

 

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.