Mannetjesgeit niet langer zondebok: actie moet bokkenvlees op de kaart zetten
Het lijkt vreemd om vlees te promoten op dierendag. Toch heeft de ZLTO er een gedachte achter. In de geitenindustrie worden jonge bokken vaak als nutteloos beschouwd. De dieren geven immers geen melk en leveren de boer dus vrijwel niets op.
'Kostenpost'
"Het is vooral een kostenpost. Ze gaan daarom al heel vroeg naar de slacht", vertelt Bart Kraaijvanger van ZLTO. Juist door meer bokkenvlees te eten, zouden de mannelijke dieren een beter leven krijgen. "Boeren verdienen dan meer aan het houden van bokken. De dieren leven langer op de boerderij. Ook kan de boer het verdiende geld investeren in een beter leefklimaat voor de bokken."
Met de actiemaand probeert ZLTO het vlees op de (menu)kaart te zetten. Bij de zaak Kafe Koudijs proefden tientallen mensen daarom diverse gerechten. Diverse koks lieten zien wat er allemaal met het vlees mogelijk is. "Het is een geweldig product, waar je heerlijke gerechten van kunt maken", vertelt chef Jorn van Hoof.