A67 wordt niet verder verbreed: minister heeft er geen geld voor
De politieke partijen en de bewindsvrouw bespraken de verkeers- en vervoersplannen die eind vorige week werden gepresenteerd.
LEES OOK: Minister trekt portemonnee: A67 verbreed, extra geld N65 en tunnels in Rijen
Pechhavens en invoegstroken
“Het past niet in het budget om de A67 voorbij Geldrop ook nog te verbreden”, reageerde Van Nieuwenhuizen tijdens het overleg in het parlement. De minister hoopt dat met de aanpassing van de weg tot Geldrop én met minder vergaande maatregelen de files op de A67 toch teruggedrongen kunnen worden. Ze had het over pechhavens en veiligere invoegstroken naar de snelweg. De VVD neemt hiermee geen genoegen: als de minister geld overhoudt, dan moet dat alsnog in een verdere verbreding worden gestoken. De PvdA riep de minister in een motie op om de overheden in Brabant te vragen om financieel bij te springen.
De minister heeft overigens ook geen geld voor de opwaardering van de snelweg A2 tussen Weert en Eindhoven, zo werd donderdag eveneens duidelijk.
Tegenvaller voor wethouder Martens
Haar standpunt ten aanzien van de A67 is een tegenvaller voor onder anderen wethouder Theo Martens van de gemeente Asten. Hij ijvert, namens enkele gemeenten, al langer voor een ‘robuuste aanpak’ van de toenemende verkeersdruk op de snelweg.
LEES OOK: Waarom A67 niet verbreden tot Asten? Wethouder vindt dat 'Den Haag' zich vergist
VNO-NCW Brabant Zeeland en de Limburgse Werkgevers Vereniging deden deze week ook nog een poging Van Nieuwenhuizen op andere gedachten te brengen. Zowel Martens als het bedrijfsleven is van mening dat de dagelijkse files op de A67 tot verkeersslachtoffers leiden en dat ze niet goed zijn voor de Brabantse economie. Alleen een verbreding over een langere afstand kan soelaas bieden, menen zijn.
LEES OOK: 'Verbreed A67 tot aan Asten, anders heeft het gevolgen voor de economie'
Pleidooi voor slimme en schone mobiliteit
Er zijn ook mensen die niet op extra asfalt wachten. “De enorme investeringen in de infrastructuur zijn steeds moeilijker te verantwoorden met het economische en maatschappelijke nut daarvan", schreef Carlo van de Weijer onlangs in één van zijn columns van het Financieele Dagblad. De directeur Smart Mobility van de TU Eindhoven ziet de oplossing niet in meer asfalt, maar eerder in slimme, schone mobiliteit.
LEES OOK: Terwijl de files groeien, maakt Eindhoven op het spoor flinke kilometers