Video

Merijn zet de lekkerste koffie van de hele wereld: 'Het gaat om veel meer dan alleen de smaak'

10 december 2018 om 07:31
nl
Je hebt koffie en je hebt koffie. Maar krijg je de godendrank voorgeschoteld door Merijn Gijsbers dan weet je zeker dat het een bijzonder bakske is. De 32-jarige barista uit Son won dit weekeinde het Dubai International Coffee Championship 2018, zeg maar het wereldkampioenschap koffie maken. "Ik ben bijzonder blij met deze titel", zegt Gijsbers.
Profielfoto van Corné Verschuren
Geschreven door

Eigenlijk was Gijsbers niet eens van plan om zich in te schrijven voor de prestigieuze koffiewedstrijd. “De  afgelopen drie jaar ben ik van wedstrijd naar wedstrijd gegaan. Ik wilde eigenlijk een tussenjaar nemen, maar toen deze wedstrijd voorbijkwam begon het toch weer te kriebelen”, vertelt hij. In het dagelijks leven geeft hij trainingen in Eindhoven en is hij barista op locatie bij evenementen. Een barista is gespecialiseerd in het zetten en serveren van koffie.

Geen trucje
Na twee dagen van koffiebonen branden, opschenken en serveren bleven er bij het International Coffee Championship zes barista’s over voor de finaleronde. Gijsbers: “Het mooie van deze wedstrijd is dat je pas een dag van tevoren te horen krijgt met welke koffiebonen, soort melk en met welke apparatuur er wordt gewerkt. Door de korte voorbereidingstijd komt het echt op de juiste skills aan. Koffiezetten is geen trucje.” 

 

 

Het hele koffieverhaal
Met alleen lekkere koffie zetten, red je het ook niet tijdens het kampioenschap, vertelt Merijn in de radioshow Wakker: "Het gaat niet alleen om de smaak, maar om het hele verhaal er omheen. Zoals je gastvrijheid: hoe is je oogcontact, als je glimlacht naar de jury, komt dat oprecht over of is het een gemaakte lach. Op het moment dat je knoeit, hoe los je dat op."

Kunststukje
De finalisten moesten aan de slag met een espresso, melkkoffie, filterkoffie en een zogeheten ‘signature-drink’. Gijsbers haalde bij de meeste opdrachten het beste in de koffiebonen naar boven.  De jury was vooral lovend over de ‘signature-drink’. “Een koffiedrank met cacao en kokos met daarnaast een spijs van drop met witte chocolade en een roos”, beschrijft Gijsbers het kunststukje. 

De titel levert Gijsbers behalve onmetelijke eer ook nog een trofee en 40.000 dollar op. “De titel staat goed op mijn cv of er nog iets meer uit voortkomt kan ik niet inschatten. Van het prijzengeld gaan nog veel kosten af, zoals belasting en kosten voor de website. "Ik kan nog niet stoppen met werken.”

 

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.