Locomotief met 'vierkante wielen' zorgt voor hoge trillingen langs spoor en scheuren in gebouwen
De trein die veel van die overlast veroorzaakt is de reizigerstrein met aan de voor- én achterkant een zogeheten TRAXX-locomotief. "Deze locomotief heeft zwaardere assen en meer wiel-onrondheid dan veel andere treinen", is de uitleg van ProRail. Dat laatste betekent dat de wielen niet helemaal rond meer zijn en dat levert dus extra trillingen op.
'Nieuwe Groningen'
De trillingen veroorzaken veel schade en hinder in de huizen naast het spoor. Onder andere in Oisterwijk hebben gebouwen grote scheuren in de muren. Ook slapen de bewoners er slecht door. “We zijn het nieuwe Groningen”, klinkt het daar.
Het trillen wordt vooral erger als de trein langs een spoorwegovergang rijdt. Er zitten hier volgens de onderzoekers verschillen in de ondergrond waardoor er een ‘extra oneffenheid’ ontstaat.
Overigens reed de TRAXX-locomotief eerder ook al over de Brabantroute, maar toen ging het om een goederentrein met een snelheid van ongeveer 90 kilometer per uur. Nu gaat hij met 140 kilometer per uur over het spoor.
Nog geen oplossing
De oorzaak is dus bekend, maar een oplossing laat nog even op zich wachten. De boosdoener, de TRAXX-locomotief, zal pas in december 2022 worden vervangen door een nieuw type trein.
Tot die tijd zoekt ProRail, samen met NS, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de gemeenten naar andere oplossingen. Hierbij wordt onder meer gedacht aan het aanpassen van het materieel of trilling-werende maatregelen in de grond of bij de huizen.