Vakbonden voeren actie tegen verruiming regels voor buitenlandse chauffeurs in Nederland
Nu is het nog zo dat buitenlandse chauffeurs drie ritten naar bestemmingen binnen Nederland mogen rijden, ook wel cabotage genoemd. Maar als het aan de Europese Commissie ligt wordt dit aantal vrijwel onbeperkt.
Broodje bal
Om chauffeurs op de hoogte te brengen van de plannen zetten vakbonden op het parkeerterrein Hazeldonk-Oost hun tent op, waar truckers een broodje gehaktbal konden eten terwijl ze werden bijgepraat. Maar veel Nederlandse chauffeurs waren er niet. De parkeerplaats is grotendeels ingenomen door trucks met buitenlandse kentekens, zoals uit Roemenië, Polen of Litouwen.
Willem Dijkhuizen van FNV Transport& Logistiek: "Zoals het nu geregeld is, daar hebben we vrede mee. Maar zoals ze het nu in Europa willen regelen - nog meer verruiming - dat betekent inderdaad nog meer gevaar voor de Nederlandse vrachtwagenchauffeur. Wij vinden het van belang dat we in Europa een eerlijk speelveld hebben. En dat betekent dan niet dat de West-Europese chauffeur naar het putje moet gaan, maar dat het niveau van de buitenlandse vrachtwagenchauffeur naar boven moet worden getrokken."