Fabrikant optimistisch over terugkeer Stint na de zomervakantie: 'Reacties zijn hartverwarmend'
De elektrische bolderkar was betrokken bij het fatale spoorwegongeluk in Oss, waarbij vier kinderen om het leven kwamen. Na het ongeluk werd het gebruik van de Stint al tijdelijk verboden. In oktober haalde minister Cora van Nieuwenhuizen de Stint voor onbepaalde tijd van de weg.
Groot project
Later bevestigde onderzoek van TNO dat de wagen in de huidige vorm op een aantal punten onveilig is en dat aanpassingen nodig zijn om de Stint weer toe te laten. Eind van deze maand maakt de minister bekend aan welke nieuwe eisen een bijzondere bromfiets, zoals de Stint, moet voldoen.
"Maar we hebben het TNO-rapport al gezien en de bromfietsrichtlijnen die gevolgd kunnen worden. We hebben een goed beeld van wat we zouden kunnen verwachten", vertelt Renzen aan Omroep Brabant.
Hij wijst erop dat de investering om de voertuigen aan te passen naar de 2019-richtlijn 'logistiek, technisch en financieel gezien wel een groot project is'. "Circa drieduizend Stints moeten worden opgehaald, uit elkaar gehaald, nieuwe onderdelen gemonteerd en teruggeleverd.''
Behoefte
Na het versturen van de brief aan de klanten, kreeg het bedrijf van Renzen in korte tijd al honderd aanmeldingen binnen voor een aangepaste Stint. "En we hebben nu nog niet eens een inschrijvingsformulier", lacht Renzen. "Maar mensen geven aan dat ze weer willen. Dat was hartverwarmend voor ons hele team. Want je kan wel dénken dat er behoefte is, maar het blijkt dus ook zo te zijn. Er is dus nog steeds een oplossing voor het vervoer van kinderen van de buitenschoolse opvang naar school."