VDL in Eindhoven: meer winst, meer omzet en meer banen in 2018
De nettowinst nam met 16 procent toe, van 153 miljoen in 2017 naar 178 miljoen vorig jaar. De omzet steeg met 18 procent van dik 5 miljard euro naar bijna 6 miljard euro en de werkgelegenheid groeide met 771 banen.
Ook de waarde van de opdrachten nam vorig jaar met maar liefst met 62 procent toe: van 768 miljoen euro naar 1,2 miljard euro. Dit is nog los van de Mini en BMW-productie bij VDL Nedcar in Born.
Tevreden
President-directeur Willem van der Leegte noemt 2018 'uitdagend en spannend: "Doordat we erin zijn geslaagd om onze geplande groei te organiseren, kijken we tevreden terug op het afgelopen jaar.”
Zo maakte het bedrijf vorig jaar onder andere 936 speciale steunen voor de spiegel van 's werelds grootste telescoop die in Chili wordt gebouwd, verkocht het veel elektrische bussen en werd samen met DAF de eerste volledig elektrische vrachtwagen gepresenteerd. Ook nam VDL vorig jaar Siemens Hengelo over, waarmee het bedrijf vorig jaar groeide naar 100 vestigingen.
Meer Mini's en BMW's
De VDL-divisie Autoassemblage, waar auto's in elkaar worden gezet, zag de omzet met 28 procent stijgen naar ruim 3,6 miljard euro. Volgens het bedrijf is 2018 een inspannend jaar geweest voor onderdeel VDL Nedcar, waarbij ruim 200.000 auto's van het type BMW X1 en Mini werden gebouwd. Het was voor VDL de vierde keer in de geschiedenis dat er meer dan 200.000 auto's van de band rolden.
Al langer was bekend dat VDL dit jaar minder auto's voor BMW in elkaar gaat zetten. Het bedrijf nam daarom al afscheid van ruim duizend tijdelijke arbeidskrachten.
Investeringen busdivisie
De omzet van de divisie Bussen daalde met 7 procent, van 477 miljoen euro naar 445 miljoen euro. Het totaal aantal geleverde grote bussen in 2018 is constant gebleven ten opzichte van 2017. Daarnaast zijn vorig jaar honderden elektrische stadsbussen besteld die in 2019 gaan rijden in onder andere Amsterdam, Rotterdam, en Maastricht.
Door grote investeringen in de ontwikkeling van elektrische aandrijftechnieken voor zware voertuigen heeft VDL Bus& Coach 2018 zoals verwacht met een verlies afgesloten. Maar door de ruime verdubbeling van nieuwe bestellingen voor bussen heeft het bedrijf er vertrouwen in dat deze divisie weer financieel gezond wordt.
Brexit
Behalve de mindere prestatie in de automarkt zorgen ook zaken als de brexit en aanhoudende handelsspanningen en daaraan gekoppelde importtarieven voor onzekerheden. Volgens VDL heeft 2019 twee gezichten. Nedcar daargelaten, is er namelijk sprake van stijgende orderportefeuilles.
VDL rekent voor heel 2019 op een omzet van 5,7 miljard euro. Het bedrijf zegt ongeveer 165 miljoen euro te investeren in machines, processen, panden en verdere digitalisering. De VDL Groep is met 16.854 medewerkers in 20 landen actief.