Geen hinder meer voor treinreizigers op de HSL-Zuid, softwareproblemen opgelost

26 maart 2019 om 06:29
nl
De fout in de software van de locomotieven die op de Hogesnelheidslijn (HSL) rijden, is verholpen. Dat meldt de NS dinsdag. Softwareproblemen zorgden de laatste maanden voor hinder voor treinreizigers op de HSL-Zuid, de lijn van Amsterdam richting België via Breda.
Profielfoto van Marlou van den Broek
Geschreven door
Marlou van den Broek

Tussen mei en oktober vorig jaar installeerde de NS nieuwe software op de 78 locomotieven die ingezet worden op de hogesnelheidslijn. Ondanks uitgebreide tests zat in de software een fout die ervoor zorgde dat de trein soms stopte tijdens de rit. In sommige gevallen kon de machinist dit herstellen en verder rijden. Maar soms lukte dat niet en stond de trein langdurig stil.

De softwareproblemen moesten voor de kerst zijn opgelost, maar dat was niet gelukt. Volgens de NS zijn alle locomotieven van binnenlandse treinen nu wel van een update voorzien.

"De HSL is de snelst groeiende spoorverbinding van Nederland en zeer belangrijk voor onze reizigers, binnen Nederland en internationaal. Ik ben opgelucht dat deze softwarefout is verholpen en dat de betrouwbaarheid voor reizigers weer toeneemt", zegt Marjan Rintel, directeur operatie NS.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!