Winkelketen na winkelketen valt om, wat blijft over? 'Winkels waar je extra graag bent'
Nog niet zo lang geleden was het nog doodgewoon, een nieuwe zomerjas scoren voor een van de kinderen bij de CoolCat, daarna een verjaardagscadeautje voor je neefje uitzoeken bij de Intertoys en in de tien minuten die je nog over hebt voor de parkeermeter afloopt snel nog even snuffelen in de bakken met koopjes bij de Op = Op Voordeelshop. Maar schrijf deze zin op een briefje, stop het in een tijdcapsule, begraaf die in de grond en ooit wordt het briefje door de Brabander van de toekomst gelezen met een glazige, vragende, onbegrijpende blik.
Moordende concurrentie
Ter Hark over het zware weer waarin Intertoys terechtkwam: "Speelgoed is een artikel dat je heel gemakkelijk via internet koopt. En dan is er nog de extreme druk vanuit winkels als Action en Kruidvat, waar je ook speelgoed kunt kopen maar dan voor veel minder geld." Helemaal uit het straatbeeld verdwijnen doet de keten voorlopig niet, er wordt hard gewerkt aan een gedeeltelijke doorstart.
Kledingketen CoolCat ondervond de afgelopen jaren aan den lijve wat moordende concurrentie betekent. Ter Hark: "Een klein foutje in je assortiment kan dan bijvoorbeeld al fataal zijn."
Goedkoop én netjes
Iets opvallender is misschien wel dat er ook slecht nieuws kwam van het hoofdkantoor van discounter Op=Op Voordeelshop, omdat 'goedkoop' juist populair is. Maar volgens ter Hark is ook in dat segment de concurrentie groot. Er valt dus wat de kiezen en met alleen goedkoop neemt de consument geen genoegen meer. "Op = Op Voordeelshop heeft rommelige zaken. Voordeelland was vergelijkbaar, daar was het ook altijd een beetje een rotzooitje. Vroeger waren discounters allemaal zo, de Aldi bijvoorbeeld ook. Maar tegenwoordig willen consumenten een lage prijs betalen en rondlopen in een nette winkel."
Hoe ziet de Brabantse winkelstraat van de toekomst eruit? Ter Hark: "Kleiner en compacter, met winkels die zich echt onderscheiden. Winkels waar mensen een bijzondere ervaring hebben, waar klanten iets bijzonders vinden. Veel winkels met een mainstream assortiment zullen op den duur verdwijnen."
Wie wel en wie niet
De retaildeskundige noemt Bever outdoor, Only for men en Nespresso Shop als voorbeelden van winkelketens die zich goed weten te onderscheiden. "Het zijn winkels met veel acties en evenementen, deskundig personeel en een perfecte integratie tussen internet en fysieke winkels. Heel veel verschillende motieven dus voor klanten om naar die winkels toe te gaan."
En wie redden het zeker niet? "Heb je een wat stijvere modezaak gericht op het segment ouderen, dan ga je het niet redden. Verzin zelf de namen er maar bij."