Efteling-attractie PandaDroom krijgt miljoenen-make-over en heet straks Fabula
Sinds 2002 in PandaDroom een 3D-film te zien over de kwetsbare natuur van Moeder Aarde. De attractie werd zeventien jaar geleden geopend in samenwerking met het Wereld Natuur Fonds, ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van het attractiepark. In Fabula speelt het thema natuur ook de hoofdrol.
Nieuwe technieken
Omdat de ontwikkelingen op het gebied van beeld en techniek snel gaan, worden zowel de 3D-techniek als de inhoud van de 17 jaar oude film vernieuwd. Volgens de Efteling wordt de film vrolijk, spannend en iets korter waardoor straks meer gasten de attractie kunnen beleven.
In een voorshow en een hoofdshow van beide acht minuten ziet de kijker een film over een jonge beer en een dappere eekhoorn. Het botert niet goed tussen de knorrige beer en de andere dieren, waarop Klaas Vaak besluit de beer een paar levenslessen bij te brengen.
Spannend en ontroerend
Tijdens een avontuurlijke droom bezoeken de beer en de eekhoorn leefwerelden van andere dieren en leren zich aan te passen. Dat zorgt voor wonderlijke, hilarische, spannende en ontroerende momenten. Moraal is dat de beer uiteindelijk meer oog en zelfs respect krijgt voor andere dieren.
De Britse studio Aardman, bekend van talloze stop-motion producties, zoals Wallace& Gromit, Chicken Run en Shaun het schaap, produceert de nieuwe 3D-film. Hierin worden de tien bestaande 4D-effecten uit de attractie, zoals water-, geur- en windeffecten, weer ingezet.
Verantwoorde menukaart
Naast de film worden ook het restaurant en de souvenirwinkel aangepast. Er komen binnen en buiten meer zitplaatsen en op de nieuwe menukaart staan verse en verantwoorde vlees-, vis- en veganistische gerechten die bij de wereldse keuken passen.
De investering voor de ontwikkeling van Fabula bedraagt 3,5 miljoen euro. De samenwerking tussen de Efteling en het Wereld Natuur Fonds eindigt eind 2019 wanneer Fabula haar deuren opent.