Provincie ook tegen buizentracé, hoogleraar spreekt van groot risico
De motie is opgesteld door de Brabantse Tweede Kamerleden Paul Smeulders, Erik Ronnes en Jessica van Eijs en wordt naar verwachting dinsdag in stemming gebracht. Concrete plannen voor het betreffende tracé - met buisleidingen die gevaarlijke stoffen vervoeren - werden eerder al geschrapt na protesten van omwonenden en verschillende gemeenten in de regio, maar het bleef wel als mogelijkheid staan. Volgens de Kamerleden leidt dit tot veel te veel onzekerheid bij omwonenden en bedrijven in de buurt.
'Eind aan onzekerheid maken'
Van Merrienboer is het hiermee eens. Hij spreekt van een 'niet haalbaar tracé'. Omwonenden en bedrijven kunnen nu geen plannen maken, omdat het tracé boven hun hoofd hangt, zo antwoordde hij vrijdagmorgen op Statenvragen van Alex Panhuizen. Het Statenlid van de VVD reageerde op berichtgeving van Omroep Brabant eerder deze week.
Minister Kajsa Ollongren maakte kort geleden bekend dat de studie naar het tracé door gemeenten zoals Helmond en Laarbeek is stilgelegd. Van Merrienboer vindt het ‘teleurstellend’ dat het tracé niet definitief is geschrapt. Als het parlement dinsdag instemt met de motie, zou de bewindsvrouw een streep moeten halen door het tracé. Maar uiteindelijk zullen de gevaarlijke stoffen toch tussen Rotterdam en het Zuid-Limburgse industriegebied vervoerd moeten worden. Dat zou kunnen gebeuren over een eerder vastgesteld tracé. De omstreden plannen behelsden een (korter) alternatief.
'Verantwoordelijk voor ongeval'
Ira Helsloot, hoogleraar aan de Nijmeegse Radboud Universiteit, is van mening dat de Brabantse politici met vuur spelen. “De vraag is of nu andere bestaande buisleidingen ook vervangen moeten worden door gevaarlijkere transportvormen of dat Brabant een speciaal plekje in Nederland is waarvoor een uitzondering moet worden gemaakt”, zegt Helsloot.
“Het grootste persoonlijke succes dat de heer Smeulders dus naar eigen zeggen mogelijk gaat behalen, is het blootstellen van heel Brabant aan een groter risico dan noodzakelijk. Alleen voor de direct omwonenden van de geplande buisleiding is het risico nu een miniem beetje lager. Het zal hen vooral overlast schelen.”
LEES OOK: Hoe veilig zijn chemische buizen onder de grond? 'De kans dat een Boeing op je hoofd valt is groter'