Video

Superweken voor Jumbo-sporters: 'Frits van Eerd heeft een gouden scanner'

9 juli 2019 om 22:24
nl
De door Jumbo gesponsorde sporters en ploegen beleven gouden tijden. Bij al die overwinningen is de Veghelse supermarktketen prominent in beeld en daar profiteert de onderneming behoorlijk van volgens experts.
Profielfoto van Collin Beijk
Geschreven door

De zegereeks van Jumbo-sporters begon vorig weekend met de overwinning van Max Verstappen tijdens de Grand Prix van Oostenrijk. Dit weekend wist Team Jumbo-Visma in de Tour de France twee etappes te winnen en reed het ook twee dagen rond met de gele trui.

Een hobby die uitgegroeid is tot een sterke marketingtool, zo kijkt supermarktdeskundige Peter ter Hark er tegenaan. Jumbo-baas Frits van Eerd houdt van racen en reed jarenlang zelf met een knalgele truck in de Dakarrally. Inmiddels heeft de ondernemer het woestijnzand ingeruild voor het asfalt van Le Mans.

 

Miljoenen
Volgens sportmarketeer Bob van Oosterhout stopt Jumbo jaarlijks ongeveer 15 miljoen euro in de sponsoring van het wieler- en schaatsteam, Max Verstappen en ook PSV. "Dat zijn enorme bedragen maar relatief gezien valt het mee, al staat het een beetje haaks op de bedrijfsfilosofie van Jumbo."

 

 

Gouden scanner
"Dat die sporters zo presteren terwijl ze het Jumbo-logo dragen, daar moet je wel een neusje voor hebben. Een gouden scanner, maar het is ook geluk," zegt Van Oosterhout.

Max Verstappen reed nog in de karts toen Van Eerd besloot om het jonge racetalent te gaan sponsoren. "Dat het zo uitpakt, wie had dat kunnen voorspellen?"

Waarmaken
Met alleen maar het sponsoren van topsporters en topteams ben je er volgens zowel Van Oosterhout als Ter Hark niet. "Je winkels en prijzen moeten ook in orde zijn. Je kan nog zoveel reclame maken en je merk in beeld brengen: je moet het ook waarmaken", zegt Ter Hark.

Ze zijn er beiden van overtuigd dat het wel helpt in de achtervolging van Jumbo op grote concurrent Albert Heijn. "De supermarktketen is behoorlijk agressief campagne aan het voeren om een sterker marktaandeel te krijgen. Je naam verbinden aan winnaars helpt dan zeker."

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.