Eindhoven Airport mag niet verder groeien, besluit minister na advies
Tot 2022 mag het aantal starts en landingen niet hoger worden van 41.500, is te lezen in de brief. Naar verwachting wordt dat aantal aan het einde van het jaar bereikt. Het aantal vluchten op Eindhoven Airport mag vanaf 2022 weer uitbreiden, maar alleen als dat niet tot meer geluidsoverlast leidt.
'Stillere vliegtuigen'
In het advies van Van Geel, dat in april werd gepresenteerd, werd voor meer stillere vliegtuigen en minder vliegbewegingen aan de randen van de dag gepleit. Ook daar zet Van Nieuwenhuizen op in.
Zo wil ze vanaf 2020 geen vluchten meer na elf uur 's avonds. Nu kunnen na dat tijdstip nog vier landingen plaatsvinden. In 2030 moeten de vliegtuigen van Eindhoven Airport voor veel minder geluidsoverlast zorgen dan de vliegtuigen nu doen.
Vliegbasis Eindhoven
De militaire activiteiten op luchthaven Eindhoven maken geen deel uit van het advies. De huidige tankvliegtuigen van de Koninklijke Luchtmacht worden vanaf 2020 door de stillere Airbus A330-vliegtuigen vervangen. Hiermee neemt het aantal tankvliegtuigen en vliegtuigbewegingen toe, al gaat het wel om stillere vliegtuigen.
LEES OOK: Eindhoven Airport vindt advies te streng: 'Geen nieuwe bestemmingen en mogelijk minder vluchten'
Proefcasus Eindhoven Airport
Van Nieuwenhuizen is ook te spreken over een permanente overlegstructuur tussen randgemeenten, provincie en Eindhoven Airport. Deze partijen werkten eerder al samen in de Proefcasus Eindhoven Airport wat leidde tot het advies van Van Geel.
Eindhoven en omliggende gemeenten, de provincie en de luchthaven hadden eerder al unaniem hun steun uitgesproken voor het rapport van Van Geel.
'Race is nog niet gelopen'
De brief lijkt goed nieuws voor omwonenden. Die maken zich zorgen over de eventuele uitbreiding van het vliegveld. Klaas Kopinga van Belangenbehartiging Omwonenden Welschap noemt de brief 'op zich heel goed'. "Het is mooi dat de minister zegt dat ze in feite alle facetten van het advies van Pieter van Geel ondersteunt, maar de race is nog niet gelopen."
Kopinga benadrukt dat er veel op geluidsvermindering wordt ingezet in de brief. "Dat is fijn voor de direct omwonenden, maar er moet ook worden gekeken naar klimaatdoelstellingen. Die uitwerking moet nu gaan blijken."
'Vervolgtraject in de regio'
Eindhoven Airport geeft Pieter van Geel een groot compliment aangezien minister Cora van Nieuwenhuizen zijn advies heeft opgevolgd. "Onze reactie is hetzelfde als toen en dat is positief. Het vervolgtraject wordt in de regio neergelegd en dat gaat wij vol belangstelling volgen", aldus een woordvoerder van het vliegveld.