Omwonenden willen dat voorbijdenderende treinen zo snel mogelijk worden aangepakt
De zaal in Dorst zit vol. Het probleem leeft ontzettend in het dorp, weet Dion van der Sanden van de actiegroep Dorst Trilt. Hij is een van de mensen die als vertegenwoordiger van een actiegroep om de tafel zit met de NS, ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Hij is gematigd positief over de aangekondigde maatregelen. “Het gaat er natuurlijk wel om waar en op welke termijn ze uitgevoerd gaan worden”, benadrukt Dion. “En dan is het ook nog maar de vraag of ze iets gaan uithalen.”
Scheuren
Het probleem van de trillingen speelt langs de hele Brabant Route. Sinds 2017 trilt het er zo erg dat er scheuren in huizen ontstaan en dat mensen ’s nachts geen oog meer dicht doen. Het staat vast dat dit vooral wordt veroorzaakt door het gebruik van de zogenoemde TRAXX-locomotief. ProRail weet niet precies hoe het probleem op een betaalbare manier is op te lossen. ProRail deed al proeven met een kunststof wig die tussen de spoorrail en de dwarsligger werd geschoven, maar dit hielp niet genoeg.
Woensdag werd een pakket aan nieuwe maatregelen aangekondigd. Treinen gaan tussen Breda en Boxtel zachter rijden. Tussen de spoorstenen wordt een soort schuim gespoten, waardoor de bodemspanning onder het grind lager moet worden. Ook wordt een overweg met een betonnen bevloering vervangen door een bevloering met massief rubberen platen. Daarnaast wil ProRail een test doen met een soort 'kussentjes' onder de dwarsligger, waardoor de trillingen zouden moeten afnemen. Maar ProRail vertelt woensdagavond ook dat zij ook niet precies weet wat gaat werken. En daarom is het ook nog een proef.
Traag
Waar de bewoners vooral over vallen, is dat het niet duidelijk is wanneer wordt begonnen met de proeven. Dat is tekenend voor het hele proces. De bewoners willen dat het probleem snel wordt opgelost, maar de processen bij ProRail en het ministerie verlopen traag en stroperig. Bart van der Ven van de actiegroep Rijen Trilt weet daar meer van. "Ik zit er wat dichter bovenop, omdat ik met de partijen om de tafel zit. Daarom zie ik nu dat die processen allemaal langdurig verlopen, maar voor de bewoners is het echt niet te begrijpen.”
Annie Verhoeven van de actiegroep Oisterwijk Trilt vindt het ook allemaal veel te traag gaan. "Ik ben blij dat er nu wel mogelijkheden zijn en dat er onderzoeken gestart worden, maar het gaat gewoon niet snel genoeg. Er zijn al zoveel onderzoeken gedaan en er is al zoveel kennis bij ProRail en is er eigenlijk nog niks gebeurd..."