Mestvervoerder zou met trucs fosfaten hebben laten 'verdwijnen' en hoort drie jaar cel eisen
Het rijden met mest is een lucratieve handel. Boeren moeten flink betalen voor het uitrijden van mest als ze over hun land meer spuiten dan wettelijk mag in verband met de fosfaatrechten. Hoe meer fosfaat er afgevoerd wordt (op papier) hoe minder de boeren extra betalen. In de boeken voerde Daas volgens het Openbaar Ministerie ook veel fosfaat af, maar in de praktijk lag dat stukken lager.
Gps-systeem
De eigenaar van het bedrijf zou volgens justitie chauffeurs opdracht hebben gegeven het laad- en lossysteem te manipuleren, zo bleek maandag in de rechtbank in Den Bosch. Zij zouden het gps-systeem hebben misleid, dat bijhoudt waar hoeveel mest is opgepikt en waar het gelost is. Daardoor leek het alsof het bedrijf meer mest vervoerde dan in werkelijkheid het geval was. Dat konden chauffeurs doen met behulp van een extra geïnstalleerd kraantje waarmee zij lucht konden laten ontsnappen of toe konden voegen in de tank.
Een andere truc die volgens justitie gebruikt werd om een tank voller te laten lijken in het gps-systeem, was het laten zakken van de luchtvering op de wielen. Daardoor lijkt de vrachtwagen zwaarder. Ook zou hij tankwagens leeg rond hebben laten rijden zodat het leek alsof hij mest ophaalde en afvoerde. Op papier was er dan meer afgevoerd bij bedrijven, dan in werkelijkheid het geval was. Boeren hebben daar voordeel bij: ze kunnen dan meer mest over hun land uitrijden.
Beroepsverbod
Alle afgevoerde mest moet geanalyseerd worden op de hoeveelheid fosfaat en stikstof. Ook daarbij zou de mesthandelaar gefraudeerd hebben. Dat gebeurde met monsters die uit de mest gehaald worden en opgestuurd worden naar het laboratorium.
Die monsters werden vanuit de vrachtwagen in een zakje gedaan en direct geseald. Bij een aantal zakjes lijkt het erop dat er gerommeld: Ze waren opengesneden, andere stoffen of water toegevoegd en weer opnieuw geseald. Daas deed dat waarschijnlijk zelf in de zogenoemde mestkeuken in zijn loods. Daar had hij ook een sealapparaat staan, zo bleek bij de twee invallen in 2016 en 2018.
Behalve de celstraf eiste justitie een voorwaardelijk beroepsverbod van drie jaar en een boete van in totaal 79.500 euro. De mestvervoerder uit Wintelre is vaker verdacht van mestfraude. In november 2016 en in 2018 deed de politie ook invallen bij het bedrijf.
Daas ontkent dat hij bewust gesjoemeld heeft met de papieren en dat hij chauffeurs opdracht heeft gegeven om te rommelen met de GPS-gegevens. Ook zegt hij dat er niet geknoeid is met de monsters.
Toch is W. Daas BV gestopt met de mesttransporten. Ook heeft het bedrijf alle transportwagens van de hand gedaan. Volgens zijn advocaat is dat gebeurd op het verzoek van het OM.