Wind en zandstorm teisteren Eindhovense zonneracers in Australië, maar ze staan nog altijd eerste
Twee zonneauto’s uit de Challengerklasse zijn door de wind al van de weg geblazen. De organisatie legde door de harde wind een snelheidslimiet op van 80 kilometer per uur.
Het aantal personenkilometers is een belangrijke factor voor zonneauto’s in de Cruiser Class, de klasse voor personenauto’s, waarbij meer punten worden verdiend door met meer mensen te rijden. Doordat de Eindhovense zonneauto een deel van de etappe met slechts één inzittende heeft gereden, verliest het team een deel van de opgebouwde voorsprong op hun tweepersoons concurrenten.
“Het Australische team Sunswift zagen we eerder nog niet als geduchte concurrent, omdat zij meedoen met een tweepersoons zonneauto. Maar doordat we nu zelf ook stukken met slechts één persoon hebben gereden, komen ze plotseling gevaarlijk dichtbij”, zegt Martijn Ruijzendaal, strateeg van Solar Team Eindhoven.
Zandstorm
's Nachts stak er een zandstorm op langs de Stuart Highway, waar de Eindhovense studenten hun kamp hadden opgebouwd. "Vannacht hebben teamleden elkaar afgewisseld om continu het weer en Stella Era in de gaten te houden. Rondvliegende tenten zouden zomaar een heel vervelend einde aan de Challenge kunnen brengen", zegt teamlid Carijn Mulder.
Stand
Solar Team Eindhoven staat momenteel op de eerste plek van de Cruiser Class. Concurrenten Lodz (Polen) en Onda Solare (Italië) zijn door technische problemen uitgevallen.
Vattenfall Solar team
Het Vattenfall Solar Team uit Delft, dat meerdere Brabantse leden telt, heeft de koppositie gepakt in de Challenger Class. De Delftenaren konden dat doen doordat de auto van de vorige koploper, het Twentse team, van het wegdek waaide. Het team uit Delft heeft na bijna 2.500 kilometer een voorsprong van zo'n 25 minuten op de nummer twee, een Belgisch team.