CZ waarschuwt voor valse e-mails over betalingsachterstand: ‘Nauwelijks van echt te onderscheiden’
De zogenaamde betalingsachterstand moet volgens de valse e-mail heel snel betaald worden, terwijl CZ een langere betalingstermijn hanteert. Daarnaast staat er een onbekend relatienummer is de e-mail.
Volgens een woordvoerder zijn er sinds zaterdag al tientallen meldingen binnengekomen bij de klantenservice van CZ. Hoeveel mensen de valse e-mail ontvangen hebben, is niet duidelijk. "Wij sturen nooit dat soort e-mails. In het betaalverzoek staat ook dat de rekening binnen een dag betaald moet worden, dat doen wij nooit. Daarnaast worden mensen als ze op de link klikken doorgestuurd naar de Bunq-bank, wij werken met iDeal", aldus de woordvoerder.
Uitzoeken
CZ zoekt nog uit wie er achter de valse e-mails zit. Bij twijfel over de echtheid van een e-mail, kunnen mensen het beste contact opnemen met de zorgverzekeraar, aldus CZ.
De meldingen komen uit het hele land. Ook mensen die helemaal geen klant zijn van CZ hebben de e-mail ontvangen.