Chroom 6-slachtoffers eisen 8000 euro extra aan schadevergoeding
"Gezien de ernst van de blootstelling en de normschendingen is 7000 euro te weinig. In dit bedrag is geen vergoeding opgenomen voor de integriteitsschending en de gezondheidsschade. Chroom-6 beïnvloedt na geringe blootstelling ook het DNA", staat in de dagvaarding.
Ook willen de slachtoffers met hun eis een signaal afgeven. "Zie het als een soort aanvullende straf of boete. We willen het signaal geven dat de acties die tot schadevergoeding hebben geleid absoluut niet getolereerd worden", aldus Bedaux in een toelichting. Zo wist NedTrain al eerder dat chroom-6 schadelijk was, maar werden de oud-werknemers niet geïnformeerd.
Gebit
De slachtoffers stellen in hun gezamenlijke claim onder meer dat NedTrain niet als een goed werkgever heeft gehandeld en dat de werkruimtes niet in orde waren. Ze willen ook dat NedTrain een extra schadevergoeding betaalt voor schade aan het gebit, zoals tanderosie en verkleuringen. Blootstelling aan het kankerverwekkende chroom-6 zorgt namelijk voor gebitsproblemen.
Oude treinen schuren
De gemeente Tilburg zette tussen 2004 en 2012 werklozen in de werkplaats van NedTrain aan het werk. Ze moesten de verf van oude treinen schuren in ruil voor hun uitkering. Bij de dochteronderneming van Nederlandse Spoorwegen was echter allang bekend dat er chroom-6 in de verf zat en dat het schuren van de treinen een gevaar voor de gezondheid was.
Een onafhankelijk commissie concludeerde eind januari dat de gemeente en NedTrain verantwoordelijk zijn voor het leed van 800 Tilburgse werklozen. De gemeente Tilburg bood excuses aan en de raad stelde in februari 7000 euro per persoon beschikbaar. De slachtoffers zeiden toen al dat dit veel te weinig was.
Sommige slachtoffers spraken tegen Omroep Brabant over schadevergoedingen van 20.000 tot 40.000 euro. Volgens Bedaux staat de vordering bij de huidige rechtszaak los van eventuele werkelijk geleden gezondheidsschade voor individuen.
De zaak dient vanaf 13 november bij de rechtbank Zeeland-West-Brabant.