Te veel schadelijke stoffen in strooizout, maar Eurosalt Moerdijk maakt zich nog geen zorgen

11 november 2019 om 09:32
nl
Strooizout bevat te veel schadelijke chemische stoffen. Daardoor komt het bestrijden van de gladheid op de wegen komende winter in gevaar. Dat blijkt uit een test van de Nederlandse Zoutbank waar De Telegraaf over schrijft. Een woordvoerder van Eurosalt in Moerdijk ‘vindt het maar een wonderlijk verhaal’.
Profielfoto van Youssef Zerrouk
Geschreven door
Youssef Zerrouk

In een interview met De Telegraaf zegt de directeur van de Nederlandse Zoutbank, Ardin Bos dat er te hoge PFAS-waarden zijn gemeten. “Maar we willen een second opinion. Later deze week krijgen we duidelijkheid over de resultaten.”

Geen zorgen
De woordvoerder van Eurosalt in Moerdijk zegt zich voorlopig nog geen zorgen te maken. “Wij zijn in gesprek met onze leveranciers. Het zou ons verbazen als er iets alarmerends uit komt.” Ook het kabinet maakt zich geen zorgen over een mogelijk teveel aan schadelijke chemische stoffen in strooizout. "Dat wordt opgelost. Het is geen probleem", zegt minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur).

Het zout van Eurosalt komt uit Duitsland. “Dat ligt daar al miljoenen jaren onder de grond”, legt de woordvoerder uit aan Omroep Brabant. “Vervolgens wordt het overdekt getransporteerd. Er is nagenoeg geen kans dat het vervuild raakt.”

Soepelere normen
Grond waar PFAS in zit mag niet meer zomaar vervoerd worden omdat die schadelijk is voor natuur en milieu. Volgens Bos moet de norm omlaag, net als bij de stikstofuitstoot zoals actiegroep Grond in Verzet wil. "De normen moeten soepeler, anders gebeurt er niks meer in het land."

Rijkswaterstaat, verantwoordelijk voor de Nederlandse snelwegen, wacht nog op de uitslag van de analyses van het strooizout. Volgens de zoutbank komt jaarlijks zo'n 200.000 ton strooizout op de Nederlandse wegen terecht.

Eurosalt levert naar eigen zeggen 105.000 ton aan Rijkswaterstaat en heeft daarnaast nog een eigen opslag van ongeveer 100.000 ton.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.