Groene scootertjes nemen Eindhoven over, rest van Brabant volgt waarschijnlijk snel
Het bedrijf startte in Eindhoven omdat dat volgens hen de perfecte locaties was: veel studenten, veel expats én een mobiliteitsprobleem. Maar zoveel vraag naar de deelscooter hadden ze nou ook weer niet verwacht. Het doel is daarom om snel flink uit te breiden in de stad.
“We willen minimaal 500 voertuigen in Eindhoven. Maar we kijken ook naar andere steden zoals Breda, Tilburg en Helmond. We starten volgend jaar in zeker twaalf nieuwe steden, maar we kunnen nog niet zeggen in welke precies”, vertelt manager Raymon Pouwels van GO Sharing.
Misbruik
Helaas ging niet alles goed bij de lancering. Tieners vonden zo’n leenscooter reuze interessant en gebruikten bijvoorbeeld het rijbewijs van iemand anders om toch op de scooter te kunnen rijden. Je hebt namelijk een scooter- of autorijbewijs nodig om het groene gevaarte te mogen besturen. De politie schreef verschillende boetes uit en waarschuwde de jonge bestuurders.
“We hebben dat opgelost doordat je nu niet alleen een foto van je rijbewijs naar ons moet sturen, maar ook een foto van jezelf”, legt Raymon uit.
Ook constateerden mensen dat de scooters soms op plekken werden geparkeerd waar dat niet mag. “We kunnen zien waar gebruikers de scooter achterlaten en ze daar dus ook op aanspreken. Mensen krijgen van ons een officiële waarschuwing en we kunnen gebruikers blokkeren die niet zich niet aan de regels houden.”
Opladen
Je hoeft er niet bang voor te zijn dat de accu middenin je rit ineens leeg is. “Bij minder dan twintig procent accu, wordt een scooter op non-actief gezet. We hebben studenten in dienst die de accu’s komen vervangen. Die noemen we power rangers.”
Een ritje op de groene scooter kost tussen de 23 en 29 cent per minuut. Je mag de scooter ook reserveren voor bijvoorbeeld je terugreis, maar dan kost het je wel vijf cent per minuut dat de scooter stilstaat.