Video

Etten-Leur al 20 jaar verlost van snelweg dwars door het centrum

23 november 2019 om 09:00
nl
"Ik denk dat iedereen het een beetje vergeten is, maar ik heb het toevallig in mijn agenda staan", zegt Piet Paantjes die pal langs de oude rijksweg in Etten-Leur woont. Want wie nu door het centrum van Etten-Leur rijdt, kan het zich nog maar moeilijk voorstellen. Tientallen jaren was de binnenstad in tweeën gesplitst door de drukke rijksweg N58. Dagelijks denderden er 60.000 auto's en vrachtwagens over de gevaarlijke 'stoplichtenweg', dwars door de stad, op weg naar Roosendaal of Breda. Maar daar kwam op dinsdagavond 23 november 1999 abrupt een einde aan. Op die avond werd namelijk de zuidelijke omleiding, de A58, onderlangs Etten-Leur geopend. Precies twintig jaar geleden dus.
Profielfoto van Raoul Cartens
Geschreven door
Raoul Cartens

Niet alleen zorgde de rijksweg voor stank en herrie, er gebeurden ook veel ongelukken op de vijf kruisingen met stoplichten. Tijdens de spits veel kop-staart-botsingen, zwaardere ongelukken als het gaspedaal dieper kon worden ingedrukt.

14 jaar wachten
Jarenlang werd geprobeerd om 'Den Haag' te overtuigen dat een alternatief voor de N58 hard nodig was. Dit leidde in 1985 tot het besluit voor de aanleg van de zuidelijke omlegging. Toch moesten de inwoners nog veertien jaar wachten voordat dit nieuwe deel van de snelweg A58 werd geopend. "Het was echt een opluchting voor Etten-Leur toen Rijkswaterstaat besloot om de omleiding te realiseren. Die N58 was ons struikelblok. Het zuidelijk deel van het centrum was gescheiden door een levensgevaarlijke snelweg", zegt wethouder Kees van Aert.

Ook Piet Paantjens kan zich de verkeersdrukte en herrie - vijf meter van zijn voordeur - nog goed herinneren: "Toen we het huis in 1981 kochten hebben we er geluidswerend glas in gedaan en dat scheelde een stuk. Maar als we buiten zaten moesten we als er veel vrachtwagens voorbij kwamen wel eens ons mond houden. We hadden er wel last van, eerlijk is eerlijk."

Winkelcentrum uitgebreid
De Roosendaalseweg, de Parklaan en de Bredaseweg herinneren met hun gescheiden rijbanen nog de oude situatie. Maar in die twintig jaar zijn de wegen door lange rijen bomen veranderd in heuse groene lanen. Lanen die vanuit het westen en het oosten rechtstreeks leiden naar het nieuwe winkelcentrum Etten-Leur. Dat overdekte winkelcentrum was begin jaren zestig deels al pal langs de rijksweg gebouwd, maar kon in de nieuwe situatie flink worden uitgebreid.

Op de plek van de vier vrijgekomen rijbanen werd een ondergrondse parkeergarage met 1000 plaatsen gebouwd, met daarop een volledig nieuwe winkelstraat en een nieuw stadskantoor. "Als je ziet wat dit Etten-Leur aan mogelijkheden geboden heeft - van bebouwing, van winkels, van een compact centrum - ja, dat is gewoon fantastisch. Het is bijna niet meer voor te stellen hoe het vroeger was", mijmert Paantjens.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.