Treinen gaan minder hard rijden, maar of er nu een eind komt aan spoortrillingen?
De problemen worden veroorzaakt door het geluid van reizigerstreinen met een zogeheten TRAXX-locomotief en betonnen overwegen. ProRail heeft nog geen oplossing kunnen bedenken. Er zijn wel proeven gedaan met een kunststof wig die tussen de spoorrail en de dwarsligger werd geschoven, maar dat had te weinig effect.
De komende drie maanden wordt er niet alleen minder hard gereden, maar wordt er ook gekeken naar de ondergrond. Zo wordt onderzocht of een overweg met een ander rubberachtig materiaal beter uitpakt. Verder zal worden bekeken of een soort schuim tussen de ballaststenen helpt. Hierdoor zou de bodemspanning onder het grind lager moeten worden. Als derde maatregel wordt ingezet op een soort 'kussentjes' onder de dwarsliggers.
Gevolgen voor dienstregeling
Tijdens de proefperiode gaat de Nederlandse Spoorwegen (NS) omwonenden vragen hoe het langzamer rijden hen bevalt. Ook gaan ze onderzoeken wat de gevolgen zijn voor de dienstregeling. Volgens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zijn gemeenten en bewoners betrokken geweest bij de plannen. Ook zijn bewoners schriftelijk geïnformeerd en waren er bijeenkomsten voor omwonenden in Dorst, Oisterwijk en Rijen.
Als de maatregelen blijken te helpen, wil ProRail die vanaf het voorjaar vaker gaan toepassen.
LEES OOK: