Het mistprobleem oplossen is zo duur dat Eindhoven Airport die paar dagen mist voor lief neemt
Volgens woordvoerder Judith de Roy is het niet vreemd dat vliegtuigen niet vanaf Eindhoven Airport kunnen vertrekken of landen met dikke mist. De luchthaven heeft de laagste categorie (1) van het Instrumental Landing System (ILS).
"Er is 550 meter zicht nodig om te landen op Eindhoven Airport en 300 meter om op te stijgen van de baan. Als de luchthaven een hogere categorie van het ILS-systeem zou hebben, is het mogelijk om te landen bij minder meters."
Miljoeneninvestering
Het landingssysteem opwaarderen is een miljoeneninvestering waarbij ook een aantal weken niet gevlogen kan worden, legt De Roy uit. Of de luchthaven wil investeren in zo'n project, is nog de vraag. "Dat doe je alleen als het zinvol is. Het gaat nu om een paar dagen mistig weer."
Daarnaast is Eindhoven Airport afhankelijk van Defensie. Eindhoven Airport is niet de eigenaar van de baan maar heeft een mede-gebruikersvergunning, verklaart De Roy. "Zo'n grote verbouwing doe je alleen tijdens groot baanonderhoud. En wanneer dat gebeurt, bepaalt Defensie. De laatste keer was dat in 2016, komend jaar gaat dat sowieso niet gebeuren", aldus De Roy.
LEES OOK: