Bijzonder hoogleraar Vollebergh: tijdelijk positief effect van coronamaatregelen op stikstofuitstoot
“Niet rijden, is altijd beter dan wel rijden", aldus Vollebergh. "En nu er veel minder auto’s op de weg en vliegtuigen in de lucht zijn, zal dat zeker een positief effect hebben. Maar je moet je wel realiseren dat dat van tijdelijke aard is en niet structureel.”
Industrie en landbouw gaan door
Want, zo legt Vollebergh uit, zodra de economie straks weer normaal draait, zal ook de uitstoot weer toenemen. “De economie heeft een enorm groot effect op ons milieu. En binnen die economie zijn vooral de transport-, industrie-, en landbouwsector bepalend voor de hoeveelheid uitstoot van stikstof. Van die drie valt er nu eentje goeddeels weg: de transportsector. Maar dan blijven er nog steeds twee over die op hetzelfde niveau aan stikstofuitstoot blijven zitten.”
Geen flinke, structurele stikstofreductie dus? “Wat ik maar wil zeggen: maak je geen illusie. Het gaat om tijdelijke cijfers, geen absolute getallen en daar je kun geen beleid op baseren. En zet je die tijdelijke cijfers op een rijtje, dan zie je ook dat je pas echt van een groot effect kunt spreken als we de huidige situatie een jaar lang zouden meemaken en dat is niet te hopen.”
Schonere lucht en bewustwording
Toch blijven er volgens de professor twee positieve zaken overeind: “Allereerst is een belangrijk voordeel dat de lucht veel schoner wordt (zie punt 2 van het rekensommetje). En hopelijk wordt door deze crisis ook de bewustwording van mensen groter. De bewustwording dat het anders kan en dat minder auto’s op de weg écht resultaat geeft.”
Het rekensommetje van professor Vollebergh:
- Voor ammoniak verandert er hoegenaamd niets: verkeer is goed voor maar drie procent van de totale emissie; hier komt een kleine vermindering met 90 procent minder verkeer gedurende twee maanden.
- Interessantere effecten zijn er voor NOx (uitlaat): bij 90 procent minder verkeer gedurende twee maanden zien we een flinke daling van de totale emissie (10 procent). Maar qua verdeling over een heel jaar zijn verschillen minder schokkend: verkeer naar 64 procent maar landbouw omhoog naar 14 procent.
Lees al het nieuws over het coronavirus op onze speciale themapagina.