N65 hoeft niet acht maanden dicht: andere oplossing voor bouw spoortunnel bij Vught
Bij Vught gaan ze starten met een mega-operatie. De N65 gaat daar onder het spoor door en dat moet worden omgekeerd: het spoor moet straks onder de weg door. Eerst zag de provincie geen andere oplossing dan de weg acht maanden afsluiten en het verkeer omleiden over wegen in de buurt. Dat zou ergens spelen tussen 2024 en 2025.
Stikstof
“Maar door de stikstofproblematiek werden we gedwongen opnieuw naar deze oplossing te kijken. Want al die omleidingen zouden voor meer stikstofuitstoot zorgen. Nu zijn we opnieuw gaan rekenen en hebben we een andere oplossing gevonden”, vertelt provinciebestuurder Christophe van der Maat.
Er wordt een tijdelijk viaduct gebouwd over het spoor. “Het is nu twee keer twee stroken, dus twee banen in iedere rijrichting. Voor iedere kant kunnen we straks één baan openhouden door een tijdelijk viaduct te bouwen. En dat is goed nieuws voor de mensen op de weg en in de logistieke sector”, meent Van der Maat.
Files
Toch is het niet alleen maar rozengeur en maneschijn want één baan in iedere rijrichting betekent wel dat er waarschijnlijk veel files zullen ontstaan. “Het is de minst slechte oplossing, maar het is beter dan de weg acht maanden afsluiten", aldus Van der Maat.
Rik Derksen, belangenbehartiger infrastructuur bij VNO-NCW Brabant Zeeland, deelt die mening: “Het is goed dat de provincie heeft geluisterd naar de adviezen van VNO-NCW Brabant Zeeland, TLN en evofenedex.”
In deze video vertellen ProRail, gemeente Vught en provincie meer over de plannen: