Video

Fietserstunnel in plaats van omstreden spoorwegovergang? Niet als het aan Orthen ligt

9 juni 2020 om 15:30 • Aangepast 16 juni 2020 om 11:04
nl
Na jarenlang overleg tussen de gemeente Den Bosch, ProRail en buurtbewoners lijkt het erop dat de omstreden spoorwegovergang bij Orthen nu definitief wordt vervangen door een fietserstunnel. Automobilisten zullen dan voortaan moeten omrijden. De gemeenteraad van Den Bosch gaat dinsdagavond vrijwel zeker voor deze optie.
Profielfoto van Paul PostProfielfoto van Malini Witlox
Geschreven door
Paul Post & Malini Witlox

Maar hoewel de veelbesproken spoorwegovergang in het verleden voor gevaarlijke situaties zorgde, lijken de meeste bewoners van Orthen niet te wachten op een tunnel. Liever zien zij een aanpassing van de huidige situatie. Een haakse overweg, waarbij behalve fietsers en wandelaars ook automobilisten het spoor kunnen oversteken.

Petit comité Orthen
Verenigd in 'Petit comité Orthen' hebben zij daarover gesprekken gevoerd met de gemeente, maar waarschijnlijk tevergeefs, zo denkt Kas Verhagen van het buurtcomité.

"De gemeenteraad zal wel voor de tunnel gaan kiezen, maar dan zijn we er nog niet. De financiering van vele miljoenen is nog lang niet rond en je kan je ook afvragen of je in deze omgeving zomaar kan graven. Dat kan nog heel veel jaren duren en tot die tijd zullen wij proberen om de aanleg van die tunnel tegen te houden."

De spoorwegovergang houdt de gemoederen bezig in Orthen:

Het is niet alleen het ongemak voor de automobilisten van het wijkje 'over het spoor' die kilometers moeten omrijden, maar ook de aantasting van de dijk die voor weerstand zorgt, zegt Verhagen.

'Zonde van belastinggeld'
"Wij willen dat dit historisch dijklint intact blijft. Daarnaast gaat de tunnel 7 tot 12 miljoen euro kosten. Dat is zonde van het belastinggeld voor een tunnel die niet heel intensief gebruikt wordt en waar de meesten hier niet op zitten te wachten."

Verkeersveiligheid is een van de redenen om de overgang te vervangen door een tunnel. Maar ook dat argument is volgens Verhagen flauwekul.

Spoorwegovergang nu wel veilig
"Waarom iets vervangen wat al veilig is? Natuurlijk, in het verleden had je hier soms gevaarlijke situaties. Toen het nog een schuine overgang was, ging het regelmatig mis met fietsers. Maar sinds de overgang haaks is gemaakt zijn er hier geen problemen meer."

De gemeenteraad lijkt dus voor een tunnel in Orthen te kiezen. Dat kan op dezelfde plek als de huidige overgang, maar wellicht ook wat meer richting Orthen-Links. Voor de financiering rekent Den Bosch ook op een bijdrage van het Rijk, de provincie en ProRail. Als dat rond komt is de verwachting dat de tunnel er binnen vijf jaar kan komen.

Update: Hoewel er twee amendementen in stemming werden gebracht, bleef het voorstel van B&W tijdens de gemeenteraad overeind. De raad koos hiermee voor veiligheid, stelde bijvoorbeeld CDA, die sprak over 'een dilemma'.

"Er zijn tegenstrijdige belangen, afhankelijk van waar je woont. Dan moet je als raad een knoop doorhakken," meende de PvdA.

Ook zou volgens de wethouder omrijden niet veel langer duren dan wachten bij een dichte spoorwegovergang.

Bosch Belang was bang dat het misschien wel 20 jaar zou duren voordat de tunnel er lag, maar volgens de wethouder kan dat sneller, al gaan er wel 'enkele jaren' overheen.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.