Storm van kritiek na hygiënetoeslag van 5 procent voor coronamaatregelen bij restaurant

9 juni 2020 om 17:37 • Aangepast 19 juni 2020 om 13:16
nl
Een toeslag van vijf procent bovenop de rekening als 'hygiënetoeslag' voor alle coronamaatregelen leidde tot veel kritiek van klanten van restaurant 't Boshuys in Best. Zoveel kritiek dat de eigenaar van het restaurant, Hutten Catering, dinsdagavond het besluit per direct terugdraaide.
Profielfoto van Ferenc Triki
Geschreven door

''Vijf procent extra vanwege covid is schandalig! '', reageerde een bezoekster op Facebook. "Je bent al duur vergeleken met soortgelijke restaurants in de buurt. We zijn vertrokken en de mensen achter ons ook.''

'Hopen dat hygiëne altijd goed is'
Een andere klant was zaterdag na afloop van een bezoek ook verrast. "We zaten buiten op het terras. Het is dat mijn vriendin even naar het toilet moest, anders hadden we het pas gezien tijdens het afrekenen. Het staat alleen binnen aangegeven, buiten op het terras staat het nergens. Ik vond het heel bijzonder.''

Hij snapte ook niet waar de kosten vandaan komen. "Je mag toch hopen dat de hygiëne normaal gesproken ook op orde is?", vraagt hij zichzelf hardop af.

Restaurant wilde transparant zijn
Volgens manager Ton Leemans van 't Boshuys was de tijdelijke toeslag hard nodig. "Er moet nu nog steeds geld bij. We hebben minder stoelen, terwijl de kosten omhoog zijn gegaan. We moeten extra personeel inzetten om op dit moment open te kunnen zijn."

Daarnaast was het extra geld nodig voor andere corona-investeringen volgens de manager. "We hebben materiaal aan moeten schaffen zodat iedereen op anderhalve meter blijft, extra schoonmaakmiddelen en het toilet moet vaker worden gereinigd." Een prijsverhoging zoals bij andere restaurants of sectoren was volgens hem geen optie. "We wilden het niet in de menukaart verwerken."

Evaluatie
Koninklijke Horeca Nederland laat weten dat restaurant Boshuys redelijk uniek was met vijf procent toeslag, maar zegt het wel te begrijpen. "Het is een keuze van het bedrijf. De kosten zijn hoger, dus snappen we wel dat ze het doen."

Een aantal klanten denkt daar anders over. Ook bij het restaurant kwamen de afgelopen dagen meerdere kritische reacties binnen. Daarom heeft operationeel directeur Frank Veldhof van Hutten, eigenaar van de horecazaak, besloten de toeslag per direct weer te schrappen.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.