Snelle trein van Eindhoven naar Aken? Intercity kan vanaf 2025 rijden
Wel moet volgens de spoorwegen nog aan een aantal voorwaarden worden voldaan, voordat de nieuwe snelle trein kan gaan rijden. Zo moet er volgens een woordvoerder 'ruimte komen op het spoor, met name bij Heerlen'. En ook moet er nog worden gesproken over geld. "Omdat de nieuwe verbinding niet direct kostendekkend zal zijn, is in de eerste jaren tien tot vijftien miljoen euro per jaar nodig om de trein te kunnen laten rijden", legt ze uit.
De NS wil hierover in gesprek met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de betrokken regio's en ProRail. Het geld zal van het ministerie en de betrokken regio's moeten komen.
Het plan van de NS gaat in tegen het standpunt van staatssecretaris Stientje van Veldhoven. Zij verwees in een recente brief aan de Tweede Kamer nog naar afspraken die zijn gemaakt met Nederlandse en Duitse betrokkenen over de verbetering van de verbinding Randstad-Heerlen-Aken, waarbij Arriva’s drielandentrein tussen Maastricht en Aken een centrale rol speelt.
Wens bestaat al jaren
De provincies Brabant en Limburg en de gemeenten Eindhoven en Heerlen willen al jaren een betere en snellere spoorverbinding met Duitsland. Dit zou veel economische voordelen opleveren. Directe grensoverschrijdende Intercity’s zouden het makkelijker maken om ‘als kenniseconomie internationaal te kunnen concurreren'. Dit betogen burgemeesters aan beide kanten van de Nederlands-Duitse grens al jaren.
De nieuwe trein verbindt bijvoorbeeld de technische universiteiten van Eindhoven, Delft en Aken.
Eerder plan viel af
Een plan om de Intercity
Heerlen-Amsterdam door te trekken naar Aken viel eerder af, vanwege
de nadelige gevolgen voor een grote groep binnenlandse reizigers in
de 'tienminutentrein' tussen Eindhoven en Amsterdam.
Van het alternatief dat NS nu presenteert, profiteren volgens de spoorwegen dagelijks 1250 internationale reizigers van en naar Aken en nog eens 2000 reizigers op het binnenlandse deel van het traject. De verwachting is dat dit aantal wanneer de trein eenmaal rijdt, trein snel zal toenemen. De tijdwinst op het traject kan oplopen tot 25 minuten.
Nieuwe trein
Voor de verbinding met Aken wil de NS de nieuwe Intercity ICNG gaan gebruiken. Hiermee reis je in drie uur van Den Haag naar Aken. Volgens het spoorbedrijf is de trein zo 'een goede concurrent voor de auto'.
LEES OOK: