Feestelijk onthaal voor nieuw militair tankvliegtuig op Vliegbasis Eindhoven
De nieuwe tanker is de eerste in een serie van acht kersverse toestellen. Vijf daarvan krijgen de Vliegbasis in Eindhoven als thuisbasis, de andere drie gaan naar een basis in Duitsland. De nieuwe A330's zijn samen met België, Duitsland, Noorwegen, Tsjechië en Luxemburg onder de NAVO aangeschaft.
Spotters
Op het bovenste parkeerdek van de P4 stonden zeker zestig vliegtuigspotters het nieuwe transport- en tankvliegtuig op te wachten. Sommigen met een simpele camera of slechts een verrekijker en kladblokje, anderen met gigantische telelenzen en op trapjes om vrij zicht te hebben.
Leo van der Aa (57) en zijn zoon Luc (21) uit Beek en Donk fotograferen normaal alleen de burgerluchtvaart. "Maar voor dit nieuwe toestel van defensie maken we een uitzondering. Die wil je er toch wel op hebben staan." Vader Leo heeft modelbouw vliegtuigen en alles wat hij als model heeft, fotografeert hij ook.
Even verderop staat Werner van der Wiel (41) uit Den Bosch, ook fervent vliegtuigspotter. Hij is enorm enthousiast over de komst van de nieuwe Airbus naar vliegbasis Eindhoven.
Werner heeft een normale baan, maar maakt voor dit soort speciale gelegenheden ruimte in zijn agenda. Tijdens de Luchtmachtdagen vorig jaar in Volkel stond hij ook vooraan om alle militaire toestellen vast te leggen. De Bossche spotter fotografeert niet alleen in Nederland, maar reist ook zo nu en dan naar het buitenland.
Op vliegbasis Eindhoven loopt Werner met twee camera's om zijn nek. Eentje met een telelens en eentje met een groothoeklens. Hij heeft nog een grotere telelens, maar die heeft hij nu niet nodig omdat de afstanden relatief klein zijn in Eindhoven.
Twee keer sneller
De omgebouwde Airbus kan met 111.000 liter kerosine aan boord meerdere gevechtsvliegtuigen bijtanken in de lucht. Daarnaast kan ook het ook 267 mensen vervoeren of tot 45.000 kilo aan vracht meenemen.
Het nieuwe vliegende tankstation kan in één seconde zeventig liter kerosine overpompen. Daarmee is hij ruim twee keer zo snel als de oude KDC-10, die ongeveer dertig liter per seconde afleverde.
Zuiniger en stiller
De nieuwe toestellen komen uit de Airbus-fabriek in het Franse Toulouse en worden compleet afgeleverd. In Getafe, Spanje, worden ze weer helemaal gestript en defensie-proof gemaakt.
De tank- en transporttoestellen zijn de opvolgers van de twee 'bejaarde' KDC-10's die gestationeerd stonden op Vliegbasis Eindhoven. De A330's moeten vooral zuiniger en stiller zijn.
LEES OOK: