Uren wachten voordat je verder kunt varen: 'Zonder sluizen staat het kanaal droog'
Dirk Tukker is operator (vroeger heette dat sluiswachter) van Rijkswaterstaat bij de sluis op de Zuid-Willemsvaart in Schijndel. "Als de sluizen er niet zouden zijn, dan zou het kanaal droog komen te staan", zegt Tukker. "Wij wachten nu iedere keer tot we een paar boten tegelijk door kunnen laten."
Dirk Tukker laat zien hoeveel water het kost om de sluis te openen:
Volgens Tukker zorgen de langere wachttijden niet voor boosheid bij schippers: "Als je goed bekendmaakt en uitlegt wat je doet dan is er wederzijds begrip en respect."
"Nood breekt wet en als we niet meer kunnen varen door watergebrek dan hebben we ook een probleem."
Dat blijkt te kloppen. Een schipper uit Groningen zegt er geen probleem mee te hebben: "Nood breekt wet en als we niet meer kunnen varen door watergebrek dan hebben we ook een probleem."
De binnenvaartschipper, die onderweg is naar Veghel met een lading graan, zegt dat de wachttijden nog meevallen bij de sluizen. Anders is het volgens hem voor containerschepen. Die hebben meestal een strak vaarschema en willen niet te veel tijd verliezen.
"Wij hebben vakantie en de mensen van Rijkswaterstaat doen natuurlijk gewoon hun werk."
Ook recreanten die voorbijvaren met hun bootje hebben begrip. "Al is twee uur in de felle zon wachten niet zo leuk", zegt een vrouw op een jacht. "Maar wij hebben vakantie en de mensen van Rijkswaterstaat doen natuurlijk gewoon hun werk."
Hoe lang het geduld van de scheepvaart nog op de proef wordt gesteld, kan Dirk Tukker niet zeggen. "Eerst zal het wat langer moeten gaan regenen", stelt hij.
Er zijn nog geen files van wachtende schepen in Schijndel. Dirk Tukker denkt dat dat door de bouwvak komt: "Dan is het ook met de binnenvaart minder druk. Volgende week, als de vakantie voorbij is, dan wordt het geleidelijk aan weer drukker. Ook op het water."