Megaschadeclaim tegen DAF: bedrijven willen honderden miljoenen verhalen vanwege 'truckkartel'
Tussen 1997 en 2011 maakten de grote Europese truckfabrikanten DAF, Daimler, Volvo, Scania, Renault, Iveco en Man stiekem afspraken over de verkoopprijs van vrachtwagens. Daardoor werd de prijs kunstmatig hoog gehouden. In 2011 stapte Man naar de Europese Commissie en biechtte het bestaan van het truckkartel op.
Gedupeerde klanten in actie
Dat leidde tot een recordboete van 3,8 miljard euro voor de fabrikanten. Alleen Man, de klokkenluider, kwam er zonder boete van af. Met de boete is de zaak niet afgedaan. Gedupeerde klanten zijn in actie gekomen om schadevergoeding te krijgen. De afgelopen jaren hebben zo'n drieduizend gedupeerde ondernemers zich aangesloten bij claimorganisatie MKB Claim.
In totaal eisen zij 410 miljoen euro terug van de vrachtwagenfabrikanten. MKB Claim start nu een bodemprocedure tegen DAF, nadat onderhandelingen over een schadevergoeding op niets zijn uitgelopen. De claimorganisatie wil bij de Eindhovense fabrikant alle schade verhalen die door de deelnemers is geleden. Daarbij zitten ook ondernemers die vrachtwagens van andere fabrikanten hebben gekocht.
Jaren onderzoek
De Europese Commissie begon enkele jaren geleden al een onderzoek naar de truckproducenten. In januari 2011 viel Brussel samen met nationale mededingingsautoriteiten onaangekondigd binnen bij onder meer DAF in Eindhoven. In 2014 volgde een officiële klacht.
De Europese Commissie en de Nederlandse Mededingingsautoriteit voerden in 2011 al onaangekondigde inspecties uit bij de verschillende truckbouwers. Er waren toen onder meer controles bij DAF in Eindhoven en Scania in Breda.