Opvolger van de Stint mag binnenkort de weg op, meldt minister
Na die inktzwarte dag in september 2018 werden zo'n 3000 Stints van de weg gehaald. Tientallen van de in totaal 1500 bestelde nieuwe modellen van de Stint, die verder gaat als de BSO-bus, staan klaar in een fabriekshal in Nijkerk om ingezet te worden. Honderden kinderopvangorganisaties hebben in de nieuwe Stint geïnvesteerd.
De kinderopvang is 'ontzettend blij' dat de opvolger van de Stint de weg op mag. Directeur Emmeline Bijlsma van Brancheorganisatie Kinderopvang heeft er naar eigen zeggen lang op moeten wachten, maar is blij dat er nu dan duidelijkheid is. En vooral dat het besluit voor de branche positief uitvalt. Volgens Bijlsma is de veiligheid van de BSO-bus 'boven alle twijfel verheven'.
Kantje boord
Opvallend genoeg leek afgelopen maandag nog het doek te vallen voor de Stint nadat het bedrijf achter de bolderkar alle medewerkers moest ontslaan. Volgens Edwin Renzen, maker van de Stint, kwam dit omdat de politiek maar geen besluit nam over een terugkeer op de weg van het vervoermiddel.
'Het is politiek'
Allerlei keuringsinstanties hebben onderzoek gedaan naar de BSO-bus en
keurden het vervoermiddel goed. In juli kondigde Van Nieuwenhuizen plots aan dat na de voltooide keuringen, en een second opinion, ook nog een 'aanvullend en bindend' advies nodig zou zijn van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).
Dat schoot bij veel partijen in het verkeerde keelgat. "We hebben werkelijk alles gedaan wat van ons is gevraagd. We zijn door ieder hoepeltje gesprongen. We hadden voor de zomer al de weg op kunnen zijn, want er liggen positieve rapporten van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) en TNO. Waarom lukt het niet? Dat begrijp ik niet. Het is politiek", zei Renzen maandag nog.
Eerst trainen
Inmiddels heeft ook de SWOV een fiat gegeven. Ook het RDW is positief en voldoet de BSO-bus aan alle eisen,
behalve dat het maximumaantal passagiers van acht wordt
overschreden. Op dat maximum is, op verzoek van de Tweede Kamer, een uitzondering gemaakt. Wel moeten bestuurders voortaan eerst een training volgen.
Ook is met de kinderopvangbranche afgesproken dat de BSO-bus zoveel mogelijk op rustige plekken wordt gebruikt, zoals op vrijliggende fietspaden of in gebieden waar maximaal 30 kilometer per uur mag worden gereden.
Niet in Oss
Kinderdagverblijven in Oss gaan overigens niet rijden met de BSO-bus. Daarvoor is de impact van het dramatische ongeval op de spoorwegovergang in de Braakstraat voor altijd te groot.
LEES OOK:
'Einde van de Stint lijkt in zicht'