Minder treinverkeer tussen Breda en Rotterdam, kilometerslang windscherm gebouwd bij HSL-spoorbrug
De megaklus gaat duren tot donderdag 19 november ’s ochtends. De spoorbeheerder hoopt het treinverkeer met de schermen minder gevoelig te maken voor harde wind.
'Scheelt hinder voor reizigers'
Tot nu toe liet ProRail vanaf windkracht 5 het treinverkeer langzaam rijden of soms zelfs stilleggen. Met de windschermen is dat voor de brug niet meer nodig. ‘Zelfs’ bij windkracht 7 tot 8 (stormachtig) kunnen treinen dan op normale snelheid over het HSL-tracé rijden. Dat scheelt veel hinder voor reizigers.
Over een afstand van bijna 3 kilometer worden ruim 1500 panelen geplaatst. Hiervoor zijn ongeveer 60.000 bouten, moeren en ringen, vier kilometer aan rubber profielen en 600 ton staal nodig. Voor dit enorme karwei zijn 24 uur per dag 25 tot 40 mensen op de brug aan het werk.
De materialen worden per werktrein en vrachtwagen aangeleverd en afgevoerd. Tijdens de werkzaamheden leiden begeleidende boten de schepen veilig onder de brug door.
Miljoenen gereserveerd
Het werk aan de op 23,5 meter hoogte gebouwde brug kan hoogstens door een te harde wind worden vertraagd of uitgesteld. Voor deze en andere verbeteringen op het HSL-spoor trekt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 60 miljoen euro uit.
Door al deze werkzaamheden rijden van 7 tot en met 18 november geen of minder treinen op het spoor tussen Rotterdam, Dordrecht, Roosendaal en Breda. Op het HSL-tracé rijden is helemaal geen treinverkeer mogelijk, wel (deels) op de spoorburg naast de brug waaraan gewerkt wordt. Er worden ook bussen ingezet.