Megabouwklus: zo wordt 6 kilometer windscherm geplaatst bij de spoorbrug van de HSL
Zo wordt de klus geklaard op 23,5 meter hoogte:
Het miljoenenproject moet de overlast voor reizigers beperken. Tot nu toe moest het treinverkeer vanaf windkracht vijf de snelheid minderen. Soms werd de boel zelfs stilgelegd. Met de nieuwe windschermen zouden treinen zelfs met windkracht acht moeten kunnen rijden.
Ironisch genoeg maakt juist de wind deze klus lastig. "Die glazen platen wil je heel precies op z'n plek zetten", weet ProRail-woordvoerder Coen van Kranenburg. "Wanneer er veel wind staat, gaat dat schommelen. Dat kan natuurlijk gevaarlijk zijn. We zijn dus erg afhankelijk van de weersomstandigheden, maar het project moet wel op tijd klaar."
Overlast
Voor de megaklus zijn een hoop technici nodig. "Dag en nacht is veertig man hier bij de brug bezig. We werken met drie shifts per dag, dus in totaal 120 mensen zijn dagelijks bezig", vervolgt de woordvoerder. "Het project moet binnen anderhalve week klaar zijn. Dat doen we om de overlast voor treinreizigers zoveel mogelijk te beperken."
De overheid heeft 60 miljoen voor het project uitgetrokken. "Dat geld is niet alleen voor het plaatsen van de windschermen, maar voor alle kosten. We plaatsen bijvoorbeeld ook zwanenlinten zodat die dieren niet in de bovenleidingen vliegen."
Het project zorgt tijdelijk voor overlast. Tot en met komende woensdag rijden er geen of minder treinen op het spoor tussen Breda, Roosendaal, Dordrecht en Rotterdam. Op het HSL-traject rijden helemaal geen treinen. De NS zet bussen in.