Weer kritiek Consumentenbond op 'hardleers' keukenbedrijf Mandemakers: 'Handelwijze onacceptabel'
Het is niet voor het eerst dat DMG slecht uit een onderzoek van de Consumentenbond komt. In 2017 was dat ook al het geval. Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, noemt DMG dan ook 'hardleers'. "In 2017 kwam de keten ook al slecht uit ons onderzoek. Helaas moeten we vaststellen dat er in de tussentijd niets veranderd is", zegt ze.
"Wij vinden deze handelwijze volstrekt onacceptabel en hebben de Autoriteit Consument & Markt dan ook geïnformeerd over onze bevindingen."
Onder druk gezet
In het onderzoek werden ruim 1500 consumenten
gevraagd naar hun ervaringen en werd een steekproef gedaan bij
tien keukenwinkels.
Ruim een kwart (28 procent) van de ondervraagden voelde zich onder
druk gezet door de verkoper. Vooral Brugman, Grando, Keuken
Kampioen, Keukenmaxx, KeukenConcurrent, KüchenDirect, Mandemakers
Keukens, Nieuwenhuis Keukens, Piet Klerkx, Tulp Keukens en Wooning
maken zich daar volgens de onderzoekers schuldig aan.
De bedrijven zijn allemaal onderdeel van DMG. Bij deze winkels voelde 57 procent van de consumenten de verkoopdruk. Bij andere winkels ligt dat percentage veel lager (15 procent). IKEA springt er in positieve zin uit: 97 procent van de kopers ervoer geen enkele druk, aldus de bond.
Urenlange 'gijzelingen'
Consumenten klagen bijvoorbeeld over onduidelijke offertes, die ze
vaak niet meekrijgen, en over de vele vage kortingen die zogenaamd
maar één dag gelden. Ook storen ze zich aan de urenlange
'gijzelingen', waarin de verkoper ze aan de praat houdt en waarna ze
bijna geen nee meer durven te zeggen. Ook over het verstrekte advies zijn veel klanten niet tevreden.
Van de consumenten die een winkel van DMG bezoeken, is 38 procent tevreden. Bij andere winkels ligt dit percentage op 73 procent. DMG kon dinsdag nog niet direct commentaar geven.